microsoft windows 11

השינוי החשוב ב-Windows 11 עבור מעבדי Big.Little

מערכת ההפעלה Windows 11 אמורה הייתה להיות הפתעה גדולה וסודית של מיקרוסופט (Microsoft) עד שמישהו הדליף קובץ ISO עם גרסה נסיונית של מערכת ההפעלה. כשבוע Windows 11 מסתובב ברשת ויש לא מעט אנשים שהתקינו אותו על מכונות וירטואליות ואפילו על המחשבים האישיים שלהם.

באופן מעניין Windows 11 לא כולל שינויי ממשק מהותיים בהשוואה ל-Windows 10. יתר על כן, משתמשים רבים שזכו להתנסות ב-Windows 11 טוענים כי הם לא רואים סיבה להשקת מערכת הפעלה חדשה. השינויים פשוט נראים קטנים מידי בשביל גרסה חדשה לגמרי של Windows.

בפועל, מאחורי הקלעים יש מנגנון אחד מאוד מעניין שעבר חידוש רציני ב-Windows 11 במיוחד עבור מעבדי הדור הבא של אינטל (Alder Lake) וכן גם עבור מעבדי Zen5 של AMD. מדובר במנגנון ה-Scheduler שאחראי על הקצאת ליבות המעבד ליישומים והתהליכים השונים.

כבר שנים רבות שמנגנון ה-Scheduler תוכנת עבור מעבדים מרובי ליבות הכוללים ליבות מאותו הסוג. כעת, אינטל ו-AMD מתחילות לאמץ את תצורת Big.Little המשלבת שני סוגי ליבות במעבד אחד. רכיב ה-Scheduler יצטרך מעתה להקצות את הליבות בצורה חכמה יותר ולוודא שכל יישומים מקבל את סוג הליבות המתאים לו. ה-Scheduler יצטרך גם לדעת להעביר משימות בין סוגי ליבות בהתאם לכמות המשאבים שהיישום דורש בכל רגע נתון.

השינוי ב-Scheduler הודלף לראשונה כבר בתחילת חודש יוני על ידי אחד המדליפים בטוויטר. כעת, אתר HotHardware העמיד את ההדלפה הזו למבחן כאשר הכתבים שלו התקינו את Windows 11 על גבי מחשב עם מעבדי Lakefield שהושקו לפני כשנה. מעבדים אלו הם המעבדים הראשונים של אינטל העושים שימוש בתצורת Big.Little.

במבחני הביצועים HotHardware השוו את הביצועים של מעבדי ה-Lakefield בין Windows 10 ל-Windows 11 בכמה מבחני ביצועים. המסקנה של HotHardware היא שנרשם שיפור של בין 2% ל-8.2% בביצועים לטובת Windows 11 מה שאומר שה-Scheduler שלו מנהל טוב יותר את חלוקת המשימות בין סוגי הליבות השונים.

חשוב לציין כי מבחני הביצועים נעשו עם גרסת מפתחים של Windows 11 וזו אינה הגרסה הסופית שלו. בהשקה שלו או בהתקרבות להשקת Alder Lake ייתכן ואנחנו נראה שיפורים נוספים במנגנון ה-Scheduler אשר אולי יספק קפיצות ביצועים גדולות עוד יותר בהשוואה ל-Windows 10 עבור מעבדים המגיעים בתצורת Big.Little.

נציין כי משתמשים נוספים ברשת מדווחים כי השיפור של מנגנון ה-Scheduler הביא לעליות ביצועים גם עבור מעבדים "רגילים" של אינטל כמו ה-i7-10875H. יהיה מעניין לראות האם מיקרוסופט אכן תביא שיפור גורף לביצועי כל המעבדים המודרניים בשוק.

לרכישת מעבדי דור 11 לחצו כאן

מעוניינים במחשב חדש? מוזמנים להתייעץ בקבוצת הפייסבוק שלנו כאן

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות טוני מלינקוביץ'

העורך הראשי של האתר ומתכנת בזמני הפנוי.

ממליצים לכם

לא רק מעבדים: אינטל חושפת שלל פיתוחים בכנס המפתחים השנתי שלה

אינטל (Intel) חשפה בכנס המפתחים השנתי שלה בארה"ב את מעבדי Meteor Lake אשר מביאים עימם …

דילוג לתוכן