QNAP TS-253E

שרתי NAS (ר"ת Network Attached Storage) הם שרתי אחסון המידע. שרתי ה-NAS מהווים מקום מרוכז לאחסון מידע והם מאפשרים גישה לקבצים מכלל המכשירים המחוברים לרשת המקומית. הגישה למידע נעשה בעזרת פרוטוקול ה-SMB, ב-NFS או בעזרת ממשק ה-WEB (ממשק הדפדפן) של שרת ה-NAS.

במקרה של QNAP, שרתי ה-NAS שלה לא מיועדים רק לאחסון מידע והם תומכים בשורה של יכולות נוספות. מערכת ההפעלה של QNAP שנקראית QTS מאפשרת להתקין שורה של תוכנות על השרת. ניתן להתקין Docker, Plex, Databaseים והרשימה עוד ארוכה.

קיבלתי את לסקירה שרת NAS חדש של QNAP מדגם TS-253E. כדי לבדוק מה באמת חדש בדגם הזה, אני אשווה אותו ל-NAS שיש לי כיום בבית ה TS-230 של QNAP.

נתונים יבשים

נתחיל עם כמה נתונים יבשים. גם ב-TS-253E וגם ה-TS-230 תומכים בעד שני כונני אחסון בלבד. מי שמעוניין להגיע לנפחי אחסון מאוד גבוהים יצטרך לרכוש דגם מתקדם יותר. ברמת כוח העיבוד, ה-TS-253E מתהדר במעבד Intel® Celeron® J6412 4C/4T 2.6 GHz ואילו ה-TS-230 מגיע עם Realtek RTD1296 4C/4T 1.4GHz. כלומר כבר בנקודת הפתיחה, ה-TS-253E עם מעבד חזק הרבה יותר.

הודות למעבד של אינטל, ה-TS-253E יכול לבצע וירטואליזציה של Windows ואילו מעבד ה-ARM לא. כלומר ה-ARM לא יכול להריץ x86.

בנוסף, ה-TS-253E מגיע עם 8GB RAM לעומת 2GB בלבד של ה-TS-230. זיכרון ה-RAM מוגדל הופך למינימום הכרחי ב-2024. כשיש מבחר כל כך גדול של תוכנות ויכולות שניתן להתקין בשרתי ה-NAS המודרניים, 8GB זה מינימום הכרחי. אין ספק שמדובר בשיפור משמעותי ובמהלך נהדר של QNAP.

מבחינת הממשקים, לשני השרתים יש פורט USB מקדימה ואילו הממשקים מאחורה מספרים סיפור אחר לגמרי: ה-TS-253E עם שתי יציאות HDMI, שני חיבורי LAN 2.5G ושלושה פורטים של USB –  שניים של 2.0 ואחד של 3.0. ה-TS-230 לעומת זאת מגיע עם פורט LAN יחיד של 1G ושני פורטים של USB – אחד של 2.0 ואחד של 3.0.

נגישות לכונני האחסון

מבחינת כונני האחסון, ב-TS-253E הכוננים נשלפים עם מגירות ואילו ב-TS-230 הגישה לכוננים דורשת פתיחה של כל המכשיר. בנוסף, ב-TS-253E יש שני סלוטים פנימיים של SSD, כך שאפשר לוותר על כוננים מכניים לגמרי. אם כי יש יחידות NAS עבור SSD בלבד, כך שאם הצרכן מעוניין ללכת על גישת SSD טהורה, עדיף לבדוק יחידות אחרות מותאמות לכך.

ה-TS-230 גם מגיע עם מגירות, אבל כפי שציינתי קודם, כדי לגשת לכוננים, יש לפתוח את כל המעטפת של היחידה. ב-TS-253E השליפה מהירה, אבל אם התכנון היה לאפשר למשתמש החלפת כוננים בקלות, עושה רושם שהם פספסו. המגירות עצמן מרגישות שבירות למדי ובהתאם לכך, ההמלצה שלי לא להחליף כוננים במידה רבה על מנת לא לגרום בטעות לנזק למגירות.

מה שמגיע עם היחידה

כבל חשמל ושנאי, כבל תקשורת ושקית ברגים וחלפים צנועה.

הגישה אל ה-NAS מהמחשב

את ההתקנה הראשונית ניתן לבצע באמצעות הלינק https://service.qnap.com/install או דרך תוכנת qfinder. במקרה שלי הלינק לא עבד אך תוכנת qfinder עשתה את העבודה. אגב, דרך qfinder אפשר גם לעדכן את הקושחה, לגשת למידע, לבצע ניהול משאבים, ואפילו לאתר את ה-NAS ע"י צפצוף וביצוע התחברות לממשק.

אחד האתגרים ששרפו לי כמה וכמה דקות היה לבצע התחברות ראשונית. יש בממשק כמה דרכים שונות לבצע התחברות עם UX גהנומי למדי. בחלק לא ניתן לחשוף את התווים, כך שאם יש חלילה טעות הקלדה… הסיסמה הראשונית היא ה-MAC של המכשיר.

ה-0 דומה מאוד ל-O, כך שזה היה מתסכל למדי. גם הסיסמה החדשה שבחרתי לא עמדה בתנאים שלהם, אבל התנאים לא מפורסמים… כך שפיצוח השיטה גזל די הרבה דקות. אבל לפחות לאחר שקבעתי את הסיסמה החדשה, הדברים זרמו חלק יותר. היו יכולים להוסיף סיסמה ראשונית פשוטה יותר ולהקל על המשתמש.

כאשר מבצעים התחברות ל-NAS דרך המחשב, מקבלים את הממשק המתקדם בלבד ולא מצאתי דרך לגשת לממשק הפשוט, לא שהוא יותר מדי קוסם בעיני גם ככה.

הגישה אל ה-NAS דרך HDMI

אחד הפלוסים של ה-TS-253E ביחס ל-TS-230 הוא חיבור HDMI למסך. אממה, האפליקציה של הצגת סרט על המסך ממש פשוטה. בסך הכל אפשר להפעיל את הסרט ולהריץ קדימה בעזרת הגלגלת ובערך בזה מסתיים הממשק. עבור חוות צפייה מורכבת יותר, עדיף לגשת לסרטים על היחידה דרך PLEX, למשל, דרך חיבור LAN, ולא דרך ה-HDMI.

הממשק

ניתן לחלק את הממשק לשניים: הגרסה הפשוטה עם קומץ אפליקציות מותקנות וקומץ אפליקציות שניתן להתקין לאחר תהליך קצר וגישה לממשק מתקדם יותר שמאפשר הרבה יותר אפליקציות וגישה לקרביים של היחידה.

הממשק הפשוט

חנות האפליקציות של הממשק הפשוט

הממשק המתקדם תחת QTS

חנות האפליקציות של הממשק המתקדם

דרך החנות הזו ניתן להתקין אפליקציות שונות כגון שליטה על מצלמות אבטחה, בית חכם, מולטימדיה, אבטחת תוכנה ועוד.

מנהל המשאבים

דרך האפליקציה הזו ניתן לוודא שהמכשיר עובד בצורה תקינה מבחינת ניצול משאבים.

היתרון של כוננים נשלפים בקלות

ביחידה כמו ה-TS-253E שבה הכוננים נשלפים בקלות, במקרה שכונן אחד הולך והכוננים במצב של RAID1, למשל, ניתן להחליף את הכונן התקול מבלי לכבות את ה-NAS – שיטת Hot swap. זאת בהשוואה ל-TS-230 שמחייב כיבוי המכשיר על מנת להחליף כונן תקול. כמו כן, ניתן להחליף לכונן בנפח גדול יותר, כך שהאחסון יגדל עם הזמן.

סיכום

עם תג מחיר של פי 2.5 ביחס ל-TS-230, ה-TS-253E כולל: מעבד חזק יותר, יותר RAM, עוד שני סלוטים של M.2. השרת הזה מיועד לאנשים שרוצים יותר מהמכשיר. הייתי שמח אילו הממשקים היו ידידותיים יותר למשתמש. ה-TS-230 היה פשוט יותר להתקנה ראשונית.

במקביל לכתיבת הכתבה הזו, לקוח פנה אלינו וביקש NAS. לאחר שיחה קצרה והצעה של כמה אופציות, הוא בחר ב-TS-233. די דומה בתכונות ל-TS-230.

העתיד יגיד מה יהיה הביקוש ל-NAS פרמיום שכזה, ביחס לאלטרנטיבות הזולות יותר.

גילוי נאות: קיבלתי את ה-TS-253E בתמורה לסיקור הזה.

 

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV
דילוג לתוכן