קרדיט: REUTERS/Ann Wang/File Photo

חברת TSMC תגבה מחיר גבוה יותר לשבבים שייוצרו בארה"ב ואירופה

בשנים האחרונות האיחוד האירופי וארה"ב מזרימים עשרות מיליארדי דולרים ליצרניות השבבים המובילות מהמזרח במטרה לעודד אותן להקים מפעלים ומרכזי פיתוח במערב – הרחק מסין. תשלומי העתק של הממשלות השונות הניעו בנייה של מפעלי ייצור שבבים במספר מדינות באירופה ובארה"ב אך נראה שהכספים לא מספיקים.

בימים האחרונים TSMC הודיעה באופן רשמי כי היא תגבה תשלום נוסף מחברות שיבקשו לייצר את השבבים שלהן מחוץ לטייוואן. ב-TSMC מסבירים כי עלויות כוח האדם, עלויות חשמל ועלויות וחומרי הגלם גבוהות יותר במערב. בהתאם, הלקוחות של TSMC יצטרכו לספוג חלק מהגידול בעלויות. החברה כן אמרה כי היא תישא בחלק מהתשלומים אך עליות המחירים עדיין צפויות להיות משמעותיות.

ב-2023 כבר נרשם דיווח דומה ולפיו היה נראה כי TSMC תגבה עד 30% יותר בעבור שבבים אשר ייוצרו במפעלים באריזונה שבארה"ב. עם עליות מחירים כאלו, לא מן הנמנע שלקוחות רבים של TSMC יימנעו מלבקש ייצור במפעלים החדשים במערב. מספר אנליסטים בתעשייה סבורים כי המפעלים החדשים של החברה ישמשו תחילה בעיקר ממשלות וסקטורים בעלי מגבלות רגולטוריות שאינן מאפשרות ייצור במזרח.

ההודעה של TSMC מגיעה במהלך דיווח הנתונים הכספיים הרבעוניים בבורסה. באותה ההודעה, הציגה TSMC רווח גולמי מרשים של 53%. נראה שב-TSMC לא מתכוונים לוותר על שולי הרווח הגבוהים שאליהם החברה הגיעה בשנים האחרונות. עם העלויות הגבוהות המלוות בתפעול ואחזקה של מפעלי שבבים, הגיוני ש-TSMC תרצה לשמור על רווח כמה שיותר גבוה ובכל מחיר.

בעוד ששוק השבבים נחשב היום למאוד ריכוזי, TSMC היא לא השחקנית היחידה בתחום. נכון לרגע זה, יצרניות מתחרות כמו Samsung, GlobalFoundries ואינטל (Intel) לא הודיעו על תעריפים מוגדלים לשבבים שייוצרו במערב. נזכיר כי אינטל אף מייצרת כבר היום מספר סוגי שבבים בישראל שנחשבת למדינה לא זולה בלשון המעטה.

במהלך דיווח התוצאות הכספיות, בכיר ב-TSMC ציין כי להערכתו גם יצרניות השבבים הנוספות יכריזו על מהלך דומה במקודם או במאוחר. עיני תעשיית השבבים כולה נשואות כעת למתחרות של TSMC וגם לממשלות השונות בתקווה לבלימה או מיתון עליות המחירים המסתמנות.

בזמנים שבהם הכלכלה העולמית נמצאת במצב נפיץ עם מספר מלחמות ואינפלציה מבצבצת, הדבר האחרון שהצרכנים צריכים זה גל התייקרות נוסף בתחום השבבים. אחרי עליות המחירים של משבר הקורונה, הביטקוין ואפילו החות'ים, השוק זקוק לרגיעה ויציבות.

אין ספק שלייצור שבבים במערב יש יתרונות משמעותיים. התרחקות מסין מבטיחה שמלחמה במזרח תפחית משמעותית את השיבוש באספקת השבבים ותפחית את הסיכוי של סין להשיג גישה לטכנולוגיה שנמצאת תחת סנקציות. הקמת המפעלים במערב תתרום גם לכלכה של מדינות רבות עם המון מקומות עבודה חדשים והזדמנויות מסחר.

הקמות מפעלים ויכולות ייצור בנפח גבוה הם תהליכים שלוקחים שנים. עוד מוקדם לקבוע כיצד יראה תחום השבבים כשהמפעלים המערביים יתחילו לעבוד בהילוך גבוה. כך או כך, אין ספק שהמעבר מערבה מביא עימו גם חסרונות שעלולים לפגוע בכיס של כולנו.

מעוניינים במחשב חדש? מוזמנים להתייעץ בקבוצת הפייסבוק שלנו כאן

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות טוני מלינקוביץ'

העורך הראשי של האתר ומתכנת בזמני הפנוי.

ממליצים לכם

Intel cpu chip raptor lake

אינטל מתייחסת לראשונה לקריסות של מעבדי הדור ה-13 וה-14

בחודשים האחרונים ישנם דיווחים רבים ברשת על חוסר יציבות של מעבדי הדגל של אינטל מסדרת …

דילוג לתוכן