רעידת האדמה בטייוואן תוביל לעליה במחירי ה-SSD והזיכרונות

טייוואן נחשבת לבירת השבבים בדיוק כפי שישראל נחשבת לבירת הסטארט-אפים. באי הקטן של טייוואן נמצאים המפעלים המרכזיים של כל יצרניות השבבים הגדולות: TSMC, Samsung, Micron, SK Hynix והרשימה ממשיכה. בתחילת החודש (03/04/2024) התרחשה בטייוואן רעידת אדמה בעוצמה 7.4 בסולם ריכטר שגרמה לעצירת הייצור באחוז גדול ממפעלי השבבים.

מכונות ייצור שבבים הן מכונות רגישות מאוד שהשווי שלהן מוערך במאות מיליוני דולרים. כתוצאה מרעידת האדמה, מפעלים רבים נאלצו לעצור את הייצור לחלוטין על מנת למנוע חשש מפגיעה במכונות. במקרים אחרים המפעלים נאלצו לעצור את העבודה לאור פגיעה בתשתיות השונות ובשרשראות האספקה שלהם. בעוד שעצירת העבודה היא מיידית, החזרת המפעל לעבודה זה תהליך מורכב וארוך יותר.

כל יום שבו המפעלים לא עובדים מגולם בהפסדי עתק ליצרניות השבבים. בימים האחרונים יצרניות שבבי ה-DRAM החלו לאותת על שיבושי אספקה ללקוחות וכן גם על עליות מחירים פוטנציאליות במהלך 2024. חלק מאותן יצרניות ובראשון Micron אף מחקו את תמחורי השבבים שלהן במטרה לבצע הערכה מחדש לאור הנזק הנגרם למפעלים לאור רעידת האדמה והשבתת הייצור.

ב-DigiTimes וב-Tom's Hardware מסבירים כי בדרך כלל לאחר אסונות טבע והשבתות מפעלים ישנן עליות חדות במחירי השבבים. עבור יצרניות השבבים מדובר בפתח להעלאת מחירים משמעותית שתפצה על הרווחים הנמוכים וההפסדים של 2023.

עליות המחירים כמובן ישפיעו בעיקר על חברות בעלות מלאי קטן של שבבי DRAM. חברות המחזיקות במלאי גדול יותר שבבים ייפגעו בצורה מופחתת מעליית המחירים. מאחר ואנחנו לא נמצאים בעוד גל של כריית ביטקוין או ביקוש עצום כמו בקרונוה, ייתכן ועליות המחירים של יצרניות השבבים יפגעו בכיס של הצרכן בצורה מופחתת ופחות רוחבית מבעבר.

רעידת האדמה מהווה גם הזדמנות של האיחוד האירופי וארה"ב להאיץ את ההתבססות של יצרניות השבבים במערב. בשנים האחרונות מדינות מערביות רבות יזמו מהלכים ותמריצים אשר מעודדים את יצרניות השבבים להעביר את עיקר הייצור מטייוואן לאירופה ולארה"ב.

מקור בתעשיית השבבים מוסר ל-Digitimes כי Micron אף עשויה להעלות את המחירים ביותר מ-25% במהלך הרבעון השני של 2024. במידה והמהלך ייצא לפועל, לא מן הנמנע כי גם יצרניות שבבים נוספות ייבצעו מהלכים דומים. אין המון חברות המייצרות שבבי DRAM ובהיעדר תחרות רחבה עליות מחירים גבוהות הן בלתי נמנעות.

בסמסונג (Sasmsung) אף הודיעו כי עליות המחירים והשיבושים משפיעים גם על שבבי ה-NAND שלה. כתוצאה מכך, גם מחירים של כונני SSD רבים צפויים לזנק במהלך השבועות הקרובים ובכלל לאורך הרבעון השני של השנה. בימים הקרובים אנחנו צפויים לראות הודעות רשמיות יותר מצד יצרניות השבבים שלאט לאט מעריכות את היקפי השיבושים והנזקים שנגרמו מרעידת האדמה.

מעוניינים במחשב חדש? מוזמנים להתייעץ בקבוצת הפייסבוק שלנו כאן

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות טוני מלינקוביץ'

העורך הראשי של האתר ומתכנת בזמני הפנוי.

ממליצים לכם

Intel cpu chip raptor lake

אינטל מתייחסת לראשונה לקריסות של מעבדי הדור ה-13 וה-14

בחודשים האחרונים ישנם דיווחים רבים ברשת על חוסר יציבות של מעבדי הדגל של אינטל מסדרת …

דילוג לתוכן