לקראת השקת Zen5: חברת AMD מחממת מנועים

ארכיטקטורת Zen5 של AMD אמורה להגיע לשוק בעוד מספר חודשים ולהחליף את ארכיטקטורת Zen4. מספר מדליפים אף חשפו כי מעבדי Zen5 כבר נשלחים לשותפות הטכנולוגיות של AMD. על פי השמועות שהועלו לרשת בימים האחרונים, השקת Zen5 אמורה להיות מהגדולות שהיו ל-AMD בשנים האחרונות.

בימים אלה AMD נמצאת בהכנות אינטנסיביות להשקת ארכיטקטורת Zen5. מספר מדליפים חשפו תעודות משלוח לפיהן AMD מספקת מעבדי Zen5 ליצרניות OEM – יצרניות המוכרות מחשבים מוכנים כמו ASUS, Dell, HP וכו'. מי שחשף את תעודות המשלוח מעיד כי ככל הנראה מדובר בגרסאות Engineering Sample מתקדמות הקרובות מאוד ואולי אפילו זהות למעבדים המסחריים שיגיעו לשוק.

בתעודות המשלוח ניתן לראות כי AMD הפיצה לשותפות שלה מעבדי Zen5 מכמה סדרות למחשבים נייחים ולמחשבים ניידים. בשלב הזה נראה כי AMD שלחה לשותפות שלה את מעבדי הדגל של כל סדרה.

מעבדי Granite Ridge

במשלוחים של AMD נצפו מעבדי דגל מסדרת Granite Ridge המיועדת למחשבים נייחים. המעבדים שנצפו במשלוח מגיעים בשתי קונפיגורציות. המעבד הראשון שנמצא מגיע עם 8 ליבות ו-TDP של 170W ואילו השני מגיע עם 6 ליבות ו-TDP של 105W. על פי ההערכות וההדלפות ברשת, מעבדי Granite Ridge יהוו את סדרת Ryzen 9000 והם יגיעו עם עד 16 ליבות Zen5.

באופן מעניין ייתכן וכל מעבדי Granite Ridge יגיעו עם כרטיס מסך מובנה חלש יחסית מסדרת RDNA2. נזכיר כי נכון להיום מרבית המעבדים של AMD אינם כוללים כרטיס מסך מובנה כלל.

ההשקה של סדרת Granite Ridge צפויה להתרחש במחצית השנייה של 2024. על פי חלק מההערכות ברשת, AMD תחשוף פרטים נוספים אודות המעבדי במהלך כנס Computex 2024.

מעבדי APU למחשבים נייחים וניידים

בהדלפה נצפו מספר סדרות מעבדי APU בעלי כרטיס מסך חזק. נתחיל ממעבדי ה-Fire Range שנחשבים למסתוריים יותר. סדרת Fire Range היא ככל הנראה סדרת מעבדי APU עתירת ביצועים למחשבים ניידים. על פי ההערכות מעבדי Fire Range יגיעו עם TDP של עד 75W ועם עד 16 ליבות Zen5. מעבדים אלו צפויים להגיע לשוק בתחילת 2025.

לצידם, נצפו בתעודות המשלוח גם מעבדי Strix Point ב-TDP נמוך של 28W. מעבדים אלו אמורים להגיע עם עד 12 ליבות Zen5 כאשר 8 מהן הן ליבות מוחלשות מסוג Zen5c. מעבדים אלו צפויים לכלול עד 16 ליבות גרפיות של RDNA 3.5 ולהגיע לשוק באמצע שנת 2024.

שיפור של עד 40% בביצועים?

שמועה חדשה שעלתה לרשת טוענת כי מעבדי Zen5 מציגים שיפור של 40% בהשוואה למעבדי Zen4 מבחן הביצועים SPEC בביצועי הליבה הבודדת. במידה והשמועה נכונה, מדובר בשיפור ביצועים כל כך גדול שהוא מזכיר את השיפור של Zen1 על פני ליבות ה-Excavator העתיקות של AMD.

שיפור ביצועים כה גדול יכול למצב את AMD בראש טבלאות הביצועים עם פער גדול ומכובד מאינטל שנלחמת ראש בראש עם AMD בשנים האחרונות. חשוב כמובן לזכור שמדובר בשמועה בלבד וייתכן גם ומדובר במבחן ביצועים מזויף.

גם אם המספרים אינם מדויקים, אין ספק ש-AMD נערכת להשקה רחבה של דגמי מעבדים רבים הפונים לקהלי יעד רבים הן בקטגוריית המחשבים הנייחים והן בקטגוריית המחשבים הניידים.

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות טוני מלינקוביץ'

העורך הראשי של האתר ומתכנת בזמני הפנוי.

ממליצים לכם

Intel cpu chip raptor lake

אינטל מתייחסת לראשונה לקריסות של מעבדי הדור ה-13 וה-14

בחודשים האחרונים ישנם דיווחים רבים ברשת על חוסר יציבות של מעבדי הדגל של אינטל מסדרת …

דילוג לתוכן