Intel cpu chip raptor lake

אינטל מתייחסת לראשונה לקריסות של מעבדי הדור ה-13 וה-14

בחודשים האחרונים ישנם דיווחים רבים ברשת על חוסר יציבות של מעבדי הדגל של אינטל מסדרת Raptor Lake ו-Raptor Lake Refresh. המשתמשים שמדווחים על חוסר היציבות מספרים על קריסות שמתרחשות תחת מאמץ ובמשחקים. למרות שהדיווחים מתמקדים במעבדי ה-K של אינטל שניתן לבצע להם אוברקלוקינג (overclocking), משתמשים מדווחים על קריסות וחוסר יציבות גם במצב סטוק עם הגדרות ברירת המחדל מהמפעל.

אי-יציבות נרחבת במעבדים זה דבר חריג. במהלך שלבי הפיתוח של המעבדים, הם עוברים אינספור תהליכי בקרת איכות מתוך ההבנה כי קיים 0 מקום לכשלי תכנון. תהליכי הבדיקה והאימות כה רחבים שגם יצרניות OEM צד שלישי כמו ASUS, DELL, MSI, HP וכו' משתתפות בהם. גם בשלבי הייצור ההמוני, כל מעבד עובר סדרה של בדיקות מקיפות על מנת לוודא שהוא אכן יציב ויכול לעמוד תחת עומס ובמפרט שנקבע לו.

עם הידיעה הזו, גיימרים שדיווחו על בעיות הביצועים לא מיהרו להאשים דווקא את אינטל. כבר מהיום הראשון האצבע המאשימה כוונה דווקא כלפי יצרניות לוחות האם. גם במכתב רשמי שאינטל שלחה ליצרניות לוחות האם – היא הפנתה כלפיהן אצבע מאשימה. בעוד שהמכתב אמור היה להיות פנימי, באתר החדשות Igor's Lab הצליחו להדליף אותו.

אינטל מסבירה במכתב שלה כי יצרניות לוחות האם לא פועלות לפי המכוון והמפרטים של אינטל. יצרניות לוחות האם בחרו להתעלם ממגבלות החשמל, התדרים ומנגנוני הבטיחות שאינטל הגדירה למעבדים. כך, כל יצרנית לוחות אם בחרה מגבלות משלה שהן גבוהות יותר מאלו של אינטל. הלכה למעשה כל מי שרכש לוח אם חדש קיבל אותו עם הגדרות אוברקלוקינג היישר מן המפעל במסווה של הגדרות ברירת מחדל.

יצרניות לוחות האם לא הציגו את ההתאמות שהן עשו להגדרות בצורה ישירה. מבחינת משתמשים רבים, כל עוד הם איפסו את ה-BIOS לברירת המחדל, הם קיבלו את ההגדרות של אינטל ללא אוברקלוקינג. לא פחות חמור מכך, בחלק מהמקרים יצרניות לוחות האם אף לא סיפקו אופציה/פרופיל BIOS עם הגדרות ברירת המחדל של אינטל.

בעוד שהקריסות מתרחשות בעיקר במעבדי הדור ה-13 והדור ה-14, ההתעלמות של יצרניות לוחות האם מהגדרות ברירת המחדל של אינטל מתרחשת עוד משנת 2017. מדוע זה קורה? כל יצרנית לוחות אם רוצה להראות כי בעזרת לוח האם שלה, המעבדים מפיקים את הביצועים הטובים ביותר מהמפעל וללא אוברקלוקינג.

בעינינו האשמה היא משותפת גם לאינטל וגם ליצרניות לוחות האם. שני הצדדים היו צריכים לבצע בדיקות בקרת איכות ויציבות נרחבות יותר בעת פיתוח לוחות האם וגרסאות ה-BIOS השונות. יתר על כן, לא ברור מדוע עד היום אינטל לא מנעה מיצרניות לוחות האם לבצע אוברקלוקינג על דעת עצמן בצורה כה נרחבת.

לפי ההצהרה של אינטל ועדכוני ה-BIOS שכבר החלו לעלות לאתרי היצרניות, נראה כי אינטל לא משנה יותר מידי את המדיניות שלה. אינטל תמשיך לאפשר ליצרניות לוחות האם לשנות את הגדרות ברירת המחדל שלה אך יצרניות לוחות האם יחויבו להציע פרופיל BIOS עם הגדרות ברירת המחדל המומלצות של אינטל.

אנחנו מקווים כי החל מדור המעבדים הבא של אינטל, הגדרות ברירת המחדל שהיא תקבע יהיו גם אלו שיוגדרו כברירת מחדל ב-BIOSים של יצרניות לוחות האם השונות.

אינטל הודיעה כי תמסור הודעה רחבה יותר בנושא במהלך השבועות הראשונים של מאי (2024). כאשר ההודעה של אינטל תפורסם, נעדכן כאן את הכתבה בהתאם.

לרכישת מעבדי הדור ה-14 של אינטל לחצו כאן

מעוניינים במחשב חדש? מוזמנים להתייעץ בקבוצת הפייסבוק שלנו כאן

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות טוני מלינקוביץ'

העורך הראשי של האתר ומתכנת בזמני הפנוי.

ממליצים לכם

AMD RDNA GPUs

שמועה: AMD מתכננת שינויים משמעותיים בכרטיסי המסך שלה

בשבועות האחרונים מספר מקורות ברשת מדווחים על שינוי כיוון בחטיבת כרטיסי המסך של AMD. לפי …

דילוג לתוכן