מפת הדרכים של מעבדי AMD הודלפה לרשת

ערוץ היוטיוב (Youtube) הפופולרי Moore’s Law is Dead שיתף סרטון שבו חשף מצגת פנימית של חטיבת המעבדים של AMD. המצגת שהודלפה חושפת מידע ראשוני אודות אודות ארכיטקטורת המעבדים Zen5 ו-Zen6.

בתוך המצגת שנחשפה על ידי Moore’s Law is Dead קיימים פרטיים של ארכיטקטורת Zen5 תחת שם הקוד Nirvana וכן גם פרטים אודות Zen6 תחת שם הקוד Morpheus. באופן מעניין המצגת חושף מספר פרטים טכניים מעניינים ומרשימים. במקרה של Zen5 אפילו הודלפה דיאגרמה המציגה במבט-על את הרכיבים שיהיו כלולים בליבת המעבד.

AMD-ZEN5-ZEN6-ARCHITECTURES MLID
מפת הדרכים. קרדיט: Moore’s Law is Dead

ארכיטקטורת Zen5

על ארכיטקטורת Zen5 יש את הפירוט הרחב ביותר במצגת. תחילה, ניתן לראות כי AMD מכוונת לשיפור של 10% עד 15% ב-IPC של הארכיטקטורה. המשמעות היא שביצועי הליבה הבודדת במעבדי Zen5 יהיו גבוהים יותר ב-10%-15% בהשוואה למעבדי Zen4 בתדר זהה.

השיפור ב-IPC יכול לנבוע ממגוון סיבות ואת חלקן ניתן לראות באותה השקופית במצגת. נראה ש-AMD תוסיף במעבדי Zen5 זיכרון Data Cache בגודל של 48K מה שבהחלט יכול לעזור לשיפור הביצועים. במקביל, נראה כי מעבדים אלו יגיעו עם 6 יחידות ALU בכל ליבה. יחידות אלו אחראיות על חישובים מתמטיים לרבות חיבור, חיסור, כפל וחילוק.

שיפור משמעותי ומעניין נוסף שניתן לראות במעבדי Zen5 הוא Core Complex חדש אשר יגיע עם עד 16 ליבות. נזכיר כי ה-Core Complex הוא השבב הכולל את ליבות העיבוד עצמן בתוך המעבד. בשלב הזה לא ברור האם מדובר ב-16 ליבות Zen5 מלאות או ב-16 ליבות מסוג Zen5c – כלומר בליבות מוחלשות כמו ליבות ה-E-Core של אינטל.

בשלב הזה איי אפשר לשלול גם אפשרות של מעבדי Zen5 היברידיים. בעבר כבר היו שמועות לפיהן AMD עובדת על מעבדים עם ליבות ביצועים וליבות יעילות בדומה לאינטל. ייתכן וארכיטקטורת Zen5 תהיה הראשונה להציג שני סוגי ליבות במעבד אחד. כמובן שעדיין מוקדם לקבוע וכרגע מדובר בשמועות והשערות בלבד.

לבסוף, רשום במצגת כי ארכיטקטורת Zen5 תיוצר ב-4nm או ב-3nm. מעבדי Zen5 הראשונים אמורים להגיע לשוק אי שם במחצית הראשונה של 2024.

ארכיטקטורת Zen6

ארכיטקטורת המעבדים השנייה שהופיעה בהדלפה היא Zen6 תחת שם הקוד Morpheus. על פי המצגת Zen6 תציג שיפור IPC של כ-10% בהשוואה ל-Zen5. בנוסף, נראה כי AMD מתכננת להוסיף תמיכה במידע מסוג FP-16 עבור יישומי בינה מלאכותית בעיקר.

עוד ניתן לראות כי מעבדי Zen6 יגיעו עם רכיב בשם Memory Profiler וכן גם עם Core Complex חדש שיכלול לא פחות מ-32 ליבות. גם במקרה הזה לא מן הנמנע כי מדובר ב-32 ליבות מוחלשות מסוג Zen6c ולא בליבות Zen6 מלאות. בערוץ היוטיוב Moore’s Law is Dead טוענים גם לשינויים משמעותיים נוספים בארכיטקטורה של Zen6 אך בשלב זה מוקדם מדי מכדי לאמת את הדברים.

ארכיטקטורת Zenn6 תיוצר ב-3nm או ב-2nm והיא צפויה להגיע לשוק רק במחצית השנייה של 2025. עד להשקה יש עוד זמן רב מאוד וייתכן ויהיו עוד שינויים והפתעות בארכיטקטורת Zen6.

לרכישת מעבדי Zen4 לחצו כאן

מעוניינים במחשב חדש? מוזמנים להתייעץ בקבוצת הפייסבוק שלנו כאן

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות טוני מלינקוביץ'

העורך הראשי של האתר ומתכנת בזמני הפנוי.

ממליצים לכם

Intel cpu chip raptor lake

אינטל מתייחסת לראשונה לקריסות של מעבדי הדור ה-13 וה-14

בחודשים האחרונים ישנם דיווחים רבים ברשת על חוסר יציבות של מעבדי הדגל של אינטל מסדרת …

דילוג לתוכן