שחקנית חדשה בתחום: הסיקור המלא ל-Intel Arc A770 בגרסת ה-Predator BiFrost של Acer

אינטל החלה לפתח כרטיסי מסך לגיימרים כבר ב-2017 עם הצטרפותו של Raja Koduri, ראש חטיבת כרטיסי המסך הקודם של AMD לחברה. במשך השנים הראשונות חטיבת כרטיסי המסך של אינטל עבדה מתחת לרדאר ומדי פעם הודלפו כמה שמות קוד כמו Arctic Sound אך לא מעבר.

לפני שנתיים נודע לנו על שם הקוד DG1 – שבב כרטיס המסך הראשון של אינטל ויצר הסקרנות התעורר בקרבנו. האם אינטל תוכל להצטרף למשחק מול NVIDIA ו-AMD בגזרת כרטיסי המסך? לרוע מזלם, תהליך הפיתוח התארך מספר פעמים והביקוש הרב שהיה לכרטיסי מסך דעך במידה מסוימת. NVIDIA כבר הספיקה להשיק את הדור הבא של כרטיסי המסך שלה וגם AMD תשיק דור חדש בקרוב מאוד. לתוך תקופה כזו, אינטל מנסה לחדור לשוק וזה די בעוכריה.

גם אם באיחור, הכניסה של אינטל לשוק כרטיסי המסך היא מהלך משמעותי. בעוד שבדור הראשון אינטל לא מנסה להתחרות בדגמי הדגל של NVIDIA ו-AMD, היא תעשה את זה באחד הדורות הבאים. התחרות המוגברת החדשה תפיק עבור הגיימרים מבחר גדול יותר, חידושים משמעותיים יותר ואולי אפילו מחירים טובים יותר. מדובר בבשורה משמעותית לצרכן הסופי ולתעשיית הגיימינג ותעשיית כרטיסי המסך.

ארכיטקטורת Arc Alchemist

ארכיטקטורת Arc Alchemist היא ארכיטקטורת כרטיסי המסך הראשונה של אינטל לגיימרים. Alchemist מבוססת על ליבות ה-DG2 של אינטל ועל פרויקט Xe-HPG המהווה ליבות כרטיסי מסך לביצועים גבוהים בגיימינג.

בכל כרטיס מסך של אינטל יש ליבות בשם Xe Cores. כל ליבת Xe Core מורכבת מיחידות עיבוד לחישובים הרגילים שכרטיס המסך עושה, יחידות עיבוד מסוג XMX המקבילות ל-Tensor Cores של NVIDIA, זיכרון Cache וכמה רכיבים נוספים. בצמוד לכל ליבה קיימת גם יחידת עיבוד מסוג Ray Tracing Unit המקבילה ל-RT Cores של NVIDIA.

אחד הדברים המיוחדים ב-Alchemist ובארכיטקטורת כרטיסי המסך של אינטל באופן כללי זה שהן מיועדות להיות סקלביליות – גם בדור הזה וגם בדורות הבאים. המשמעות היא שאינטל תוכל בקלות ליצור שבבים עם כמויות שונות של Xe Cores ואף לשלב כמה שבבים בכרטיס מסך אחד בקלות. גם חברות אחרות יוצרות מספר קונפיגורציות בכל ארכיטקטורה אך הגישה של אינטל אמורה לאפשר גמישות רבה יותר.

בעוד שהכל נראה טוב על הנייר חשוב לזכור שזה הדור הראשון של כרטיסי המסך של אינטל. חשוב גם לזכור כי חומרה לחוד ותוכנה לחוד. זה לא סוד שהשקת סדרת Arc Alchemist התעכבה לא מעט בגלל בעיות דרייברים. אינטל התקשתה ואולי עדיין מתקשה להביא לשוק דרייברים עם אופטימיזציה טובה שיפיקו את מלוא הביצועים של Arc Alchemist. לכן, לא בהכרח מה שנראה טוב על הנייר, עובד טוב בשטח.

הכירו את דגם הדגל: ה-Arc A770 בגרסת Predator ARC A770 BiFrost

חברה נוספת שנכנסת לשוק כרטיסי המסך כחברת AIB היא Acer. כפי שדיווחנו לראשונה כאן, Acer נכנסת לתחום החומרה ותציע כעת גרסה משלה לכרטיס המסך מדגם הדגל של אינטל – ה-Arc A770. חברת Acer Israel שלחה לנו לסיקור את דגם הדגל שלה שנקרא Predator ARC A770 BiFrost בגרסת ה-16GB (ישנה גם גרסה עם 8GB). דגם זה מגיע עם שני מאווררים כאשר האחד מאוורר רגיל והשני מאוורר Blower. כמו כן, כרטיס המסך מגיע עם שני חיבורי חשמל של 8pin וזאת בהשוואה לדגם הרפרנס שמגיע עם חיבור של 8pin וחיבור של 6pin.

ברמת העיצוב, Acer כללה תאורת RGB על שני המאווררים כאשר עיקר התאורה מופקת מן המאוורר הגדול. כמו כן, בחלקו הקדמי של כרטיס המסך ניתן למצוא את לוגו ה-Predator שמואר גם הוא בתאורת RGB. על גב הכרטיס קיים Backplate שגם הוא מגיע בעיצוב קצת שונה מהרגיל וכולל את הלוגו של מותג ה-Predator של Acer ואת הכיתוב Predator.

סך הכל ברמת העיצוב Acer עשתה עבודה די טובה. התלונה העיקרית שלנו על העיצוב היא המאוורר הימני הגדול שלטעמנו בולט מידי ומעניק לכרטיס המסך מראה פחות סולידי ופחות יוקרתי. כל הכבוד ל-Acer שכבר בדור הראשון של כרטיסי המסך שלה בחרה להציג קירור ועיצוב השונים מהמקובל בתעשייה.

המפרט של הדגם הזה הוא:

32Xe-Cores
32RT Units
2100MhzFrequency
16GB GDDR6Memory
225WBoard Power
PCIe 4.0×16Interface
3x DisplayPort
1x HDMI
Video output

 

דרישות מערכת:

PSU650W or greater power supply with 2x 8 pin PCIe power connectors
Motherboard PCI Express compliant motherboard with one x16 PCIe slot
Memory (RAM)8GB of system memory minimum, 16GB recommended
CPU

10th Gen Intel® Core™ Processors and higher with compatible motherboard supporting Resizable BAR.

AMD Ryzen 5000 Series Processors or select AMD Ryzen 3000 Series Processors with AMD 500 Series motherboard supporting Smart Access Memory.

OSWindows 11 64-bit
Windows 10 64-bit

 

החלק האחורי של הכרטיס

שימו לב שאין מדבקת אחריות. אפשר להתפרע עם קירורים נוזליים. לא שהכרטיס הזה דורש.

יציאות התצוגה של הכרטיס:

 

הדרייבר והתוכנה של ACER מגיעים בדיסק און קי הבא. עושה רושם שהם לא הספיקו להכין דיסק און קי ממותג.

 

על פי המצגות של אינטל ועל פי ההערכות, ה-Predator ARC A770 BiFrost של Acer אמור להציב את עצמו בין ה-RTX 3060 ל-RTX 3060Ti של NVIDIA. נכון, לא מדובר בביצועים הטובים ביותר בשוק אך זו נקודת פתיחה נחמדה לדור ראשון. נזכיר כי גם AMD התחרתה עד לא מזמן בסדרות ה-XX60 של NVIDIA.

מערכת הבדיקות

מערכת הבדיקות שלנו מורכבת מהמעבד Intel Core i7-12700KF, לוח האם ASUS TUF GAMING Z690-PLUS D4, זיכרון RAM של G.Skill, בנפח 32GB, בתדר 3600 מגה הרץ, CL16. ברמת התוכנה, השתמשנו במערכת ההפעלה Windows 10, עם הדרייבר גרסה 30.0.101.3262 שאותו הורדנו מהאתר של אינטל.

כרטיס המסך המשמש בבדיקות הוא כמובן ה-Predator ARC A770 BiFrost של Acer.

מבחני ביצועים – מבחנים סינטטיים

מבחני הביצועים של 3DMark

מבחני הביצועים של FurMark

*לחצו על תוצאות מבחני הביצועים על מנת להגדיל את התמונות.

מבחני ביצועים – גיימינג

בסך הכל, ככרטיס מסך בסגמנט mid-range, הוא הפגין יכולות טובות. את חלק מהמשחקים הרצנו ב-4K, אחד ב-1440P והיתר ב-FHD. יהיה מעניין להציג השוואה דומה מול RTX3060 ו-RTX3060TI.

בגרף מטה ניתן לראות את ה-FPS המינימלי, הממוצע והמקסימלי שהתקבל בכל אחד מן המשחקים. מה שמעניין בעיקר זה המינימום והממוצע – עד כמה המשחק רץ חלק. האידיאל הוא שהמינימום יהיה לפי תדר המסך ויהיה כמה שיותר גבוה וקרוב לממוצע. ככל שהמינימום נמוך יותר משמעותית מהממוצע, כך חווית המשחק תהיה פחות חלקה.

בחלק מהמשחקים החוויה עצמה היתה סבירה, גם אם יש מקום לשיפור. בחלק היה מקום רב יותר לשיפור החוויה. במיוחד ב-Rocket League וב-Call of Duty. לא נתקלנו בבעיה בהרצת המשחקים אך ייתכן ועם דרייברים עתידיים הביצועים יהיו גבוהים יותר וחווית המשחק תהיה חלקה יותר.

תוצאות מבחני הביצועים. לחצו על התמונה כדי להגדיל

צריכת חשמל וטמפרטורה

ה-Predator ARC A770 BiFrost של Acer הגיע לטמפרטורה מקסימלית של 77 מעלות צלס' במהלך ריצת Furmark. כאשר הוא הגיע לטמפרטורה הזו, עבדנו עם כרטיסים בעלי מערכת קירור שקטה יותר מזו, אבל לא מדובר ברעש חריג. כמו כן, מדדנו צריכת חשמל מקסימלית של כ-145W במהלך מבחן העומס Furmark. מדובר סך הכל בצריכת חשמל נמוכה מאוד. ציפינו לראות צריכת חשמל גבוהה יותר מן ה-Predator ARC A770 BiFrost.

סיכום

ה-Predator ARC A770 BiFrost של Acer הוא סיפתח מעניין, אבל לפעמים מרגיש עדיין קצת לא אפוי, כנראה בגלל הדרייברים החדשים ולא בגלל החומרה. ברמת הביצועים הוא מספק את הסחורה בקטגוריית ה-Mid Range ומספק חווית משחק שהיא חלקה ומהנה ברוב הכותרים שבדקנו. נכון, לא מדובר בדגם דגל אבל גם לא ציפינו שבדור הראשון של כרטיסי המסך של אינטל נקבל כזה.

אם אינטל תמשיך עם הפרויקט הזה לעוד כמה דורות, היא תוכל להדביק את הפער מול המתחרות. הרי להן יש ניסיון רב שנים בתחום הזה. בסך הכל יש פוטנציאל טוב ותחרות רבה יותר טובה לכולם.

אחד מסימני השאלה הגדולים שנשארו הוא עניין התמחור. בארה"ב תג המחיר המומלץ לצרכן הוא 329$ לפני מס וזה תג מחיר די משתלם עבור ה-Arc A770 של אינטל בהתחשב בביצועים שלו אך יחד עם זאת הדגמים המקבילים של NVIDIA ו-AMD מתומחרים בפער לא כל כך גדול ממנו. בשלב זה המחיר המומלץ לצרכן בישראל עדיין לא ידוע ואין ספק שיהיה לו תפקיד חשוב בקביעת רמת ההצלחה של כרטיסי המסך של אינטל בארץ.

מעוניינים במחשב חדש? מוזמנים להתייעץ בקבוצת הפייסבוק שלנו כאן

רוב תודות ל-Acer ישראל על ההזדמנות לסקר ולבדוק את ה-Predator ARC A770 BiFrost.

הסיקור נכתב בשיתוף פעולה של אדם לב ארי וטוני מלינקוביץ'.

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות אדם לב ארי

עובד בפלונטר מאז 2016 כטכנאי במעבדה, בשיווק ושירות לקוחות.

ממליצים לכם

Intel cpu chip raptor lake

אינטל מתייחסת לראשונה לקריסות של מעבדי הדור ה-13 וה-14

בחודשים האחרונים ישנם דיווחים רבים ברשת על חוסר יציבות של מעבדי הדגל של אינטל מסדרת …

דילוג לתוכן