בחירת לוח אם עבור מעבדי Alder Lake

ראשית נתחיל בהיסטוריה קצרה. לפני Ryzen, אינטל (Intel) חילקה את שוק המעבדים לשניים: השוק הביתי עם מעבדים בעלי עד ארבע ליבות והשוק המקצועי עם מעבדים בעלי שש ליבות ויותר – שהיו מבוססים על מעבדי שרתים. עם Ryzen, חברת AMD שינתה את כללי המשחק: מעבדי שש ושמונה ליבות לשוק הביתי הפכו לנורמה ואינטל היתה חייבת להגיב.

אינטל הגיבה עם מעבדי שש ליבות בדור השמיני, שמונה ליבות בדור התשיעי ועשר ליבות בדור העשירי. בחזרה לשמונה ליבות בדור ה-11 ועכשיו היא הוציאה מעבדים בעלי ליבות "ביצועים" ו"יעילות", כך שה-12900K מגיע עם 16 ליבות בסך הכל.

אם נתמקד בצריכת החשמל ופליטת החום של המעבד במאמץ, עד הדור השביעי, לפני ההשפעה של Ryzen, המעבדים צרכו עד 100W, פחות או יותר. עם תוספת הליבות, גם צריכת החשמל עלתה, עד שהגענו לדור 11 שאז נתקלנו בצריכת חשמל של I5-11400 על לוח B560 עם כ-150W ללא התערבות מיוחדת. השינוי הזה ב-"כללי המשחק" כתוצאה מהתחרות מצד AMD היה מפליא למדי. מה שמביא אותנו לדור הנוכחי.

אינטל בחרה הפעם להגביל שוב את המעבדים בחלק מלוחות האם. באופן גס, ניתן לחלק את לוחות האם לארבע קבוצות: לוחות H610, לוחות B660 פשוטים, לוחות B660 יוקרתיים ולוחות Z690. אומנם יש גם לוחות H670, אבל הם לא יותר מדי רלוונטיים.

לוחות אם מסוג H610: ההמלצה שלנו היא להגביל ל-H610 עד מעבדי I3. אומנם ניתן להתקין מעבדים חזקים יותר על לוחות האם הללו, אבל זה יהיה די בזבוז. מדובר בלוחות אם "משרדיים" נעדרי פיצ'רים מסויימים, כך שהתקנה של מעבד חזק על לוח פשוט משמע בזבוז כסף.

לוחות אם מסוג B660 פשוטים: דגמים אלו נעדרי כמה הגדרות BIOS שמאפשרות למעבדים לנצל את מלוא הכוח. במצב כזה הם מוגבלים לתדר נמוך ולכן פחות מומלצים עבור מערכות שנועדו לביצועים.

לוחות אם מסוג B660 יוקרתיים: לוחות אם אלו מאפשרים למשתמש המנוסה לשחק עם הגדרות ה-UEFI, כך שניתן לקבל יותר מהמעבד. אבל כן יש צורך בשינוי הגדרות באופן יזום. עד כה, ממה שבדקנו, רק לוחות ASUS STRIX נכללים בקטגוריה הזו.

לוחות אם מסוג Z690: לוחות אם מסוג Z690 הם לרוב היוקרתיים ביותר. לוחות אם מסוג Z690 מאפשרים את החיים הקלים ביותר למשתמש עם מגוון רחב של פיצ'רים. כמו כן, הם נותנים למעבד את החופש לעבוד במלוא העוצמה ישר מהקופסה.

בבואכם לבחור את הלוח, יש לבחור בהתאם לשימושים ויש להקפיד על בחירת קירור מתאים, בהתאם לתקציב והשימושים. יש לראות בנאמר כאן כסקירה כללית של המצב וניתן לדון איתנו בפרטי לגבי רכישה ספציפית.

מעוניינים במחשב חדש? מוזמנים להתייעץ בקבוצת הפייסבוק שלנו כאן

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות אדם לב ארי

עובד בפלונטר מאז 2016 כטכנאי במעבדה, בשיווק ושירות לקוחות.

ממליצים לכם

חברת TSMC תגבה מחיר גבוה יותר לשבבים שייוצרו בארה"ב ואירופה

בשנים האחרונות האיחוד האירופי וארה"ב מזרימים עשרות מיליארדי דולרים ליצרניות השבבים המובילות מהמזרח במטרה לעודד …

דילוג לתוכן