amd ryzen cpu install main

מעבדים ולוחות אם חדשים – כל מה שידוע לנו על Zen3 ו-B550

למרות משבר הקורונה, חברת AMD צפויה לבצע כמה השקות מעניינות במהלך המחצית השנייה של 2020. על פי הדלפות חדשות שצצו ברשת, AMD מתכננת להשיק במהלך חודש ספטמבר מעבדים חדשים המבוססים על ארכיטקטורת Zen3 וכמה חודשים לפני כן החברה צפויה להשיק לוחות אם חדשים שיביאו את תקן PCIe 4.0 גם ללוחות האם הפשוטים יותר.

מאז ההשקה של Zen, חברת AMD דואגת לשדרג מידי שנה את פרוטפוליו המעבדים ולוחות האם שלה. בשנה שעברה (2019) הציגה החברה את ארכיטקטורת Zen2 ואת צ'יפסט (Chipset) ה-X570. כשחשפה AMD את ארכיטקטורת Zen2 היא דאגה כמובן לתת הצצה למפות הדרכים העדכניות של החברה שחשפו את שלבי הפיתוח המתקדמים של ארכיטקטורת Zen3 והשאירה אותנו עם טעם של עוד בכל הקשור לצ'יפסטים חדשים כמו ה-B550 ו-A520 אותם ציפינו לראות מושקים יחד עם ה-X570.

ארכיטקטורת Zen3

למרות משבר הקורונה נראה כי בכל זאת סדרת המעבדים Ryzen 4000 המבוססת על ארכיטקטורת Zen3 תושק השנה, ככל הנראה במהלך חודש ספטמבר. Zen3 היא היורשת הישירה של Zen2 והיא תיוצר בתהליך הייצור 7nm+ במפעליה של חברת TSMC. תהליך הייצור הזה מהווה שיפור לזה הנמצא בשימוש במעבדי Zen2 והוא נכנס לייצור המוני כבר בחודש אוקטובר של 2019. המעבר ל-7nm+ יאפשר ל-AMD לייצר מעבדים בתדרים מעט גבוהים יותר תוך שיפור בצריכת חשמל.

אם כבר מדברים על ביצועים, על פי ההערכות ארכיטקטורת Zen3 תציע שיפורי ביצועים של כ-10%-15% ביחס ל-Zen2 לצד הגדלת זיכרון ה-L3 Cache ל-32MB לכל יחידת CCX. שיפור הביצועים של Zen3 יצמצם את הפער שבין אינטל ל-AMD במספר סוגי עבודות ואילו תגדיל את הפער ש-AMD יצרה בסוגי עבודות אחרות. שיפור של 10% עד 15% הוא בהחלט מרשים ונחמד לאור העובדה ש-Zen3 מהווה ריפרש לארכיטקטורת Zen2 המוצלחת שכבר הגיעה עם IPC גבוה במיוחד.

בשורה משמחת נוספת היא שגם השנה AMD תישאר עם תושבת AM4 מה שאומר כי ייתכן ומאוד וגם לוחות אם מבוססי הצ'יפסטים B350 ו-X370 ייתמכו במעבדים החדשים שהחברה תשיק. באשר ל-A320, ייתכן וגם הוא יתמוך במעבדים החדשים אך כנראה השילוב שביניהם לא יהיה האידיאלי ביותר.

לוחות אם חדשים כבר ביוני

אם כבר מדברים על לוחות אם חדשים חברת AMD השיקה אמש (20.04) את צ'יפסט ה-B550 שצפוי להגיע לחנויות כבר באמצע חודש יוני, כשלושה חודשים לפני ההשקה של Zen3. בצעד מעט מפתיע, AMD בחרה שלא להשיק את צ'יפסט ה-B550 יחד עם ה-X570 ואף "אילצה" את הצרכנים לחכות כחצי שנה לצ'יפסט הזה. צ'יפסט ה-B550 צפוי להיות הראשון בעולם שיאפשר ייצור ומכירה של לוחות אם מוזלים התומכים בתקן PCIe 4.0. מדובר בבשורה משמעותית שכן נכון להיום לוחות אם בעלי תקן PCIe 4.0 המבוססים על צ'יפסט X570 מגיעים עם תגי מחירים יחסית גבוהים.

האם אתם מתכננים לקנות את אחד המעבדים החדשים או לוח אם מבוסס B550? ספרו לנו בתגובות.

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות טוני מלינקוביץ'

העורך הראשי של האתר ומתכנת בזמני הפנוי.

ממליצים לכם

חברת TSMC תגבה מחיר גבוה יותר לשבבים שייוצרו בארה"ב ואירופה

בשנים האחרונות האיחוד האירופי וארה"ב מזרימים עשרות מיליארדי דולרים ליצרניות השבבים המובילות מהמזרח במטרה לעודד …

דילוג לתוכן