gpu pcb

כבר לא כמו פעם: מה קורה בעולם כרטיסי המסך?

בתחילת דרכם, כרטיסי המסך נועדו על מנת לשדר מידע למסך ושימשו מחשבים ביתיים וגיימרים למשחקי מחשב. עם השנים כרטיסי המסך התפתחו בצורה משמעותית. NVIDIA ו-AMD, יצרניות כרטיסי המסך היחידות בשוק, גילו כי כרטיסי המסך מעולים לעבודות הדורשות יכולת חישוב מקבילי גבוהה ובכך הפכו כרטיסי המסך ממוצר המיועד בעיקר לגיימרים למוצר שהופך ליותר ויותר מבוקש בתחום ה-High Performance Computing (בקצרה: HPC).

יצרניות חדשות

כאמור, זה שנים רבות NVIDIA ו-AMD הן יצרניות כרטיסי המסך היחידות בשוק. נכון להיום NVIDIA שולטת כמעט לחלוטין בכל הקשור לכרטיסי מסך ליישומי בינה מלאכותית ואילו AMD שולטת בכל הקשור לכרטיסי מסך לקונסולות. בשנים האחרונות התחרות שבין NVIDIA ל-AMD מתרכזת בעיקר בכרטיסי מסך Low-Mid Range לגיימרים. בנוסף, נראה כי AMD מתקשה לתת תחרות רצינית בתחום הבינה המלאכותית, בעיקר בגלל חוסר אופטימיזציה ברמת התוכנה.

במפתיע, שתי חברות גדולות ומוכרות הודיעו כי בכוונתן להיכנס לתחום כרטיסי המסך. החברה הראשונה היא אינטל שהחלה את פיתוח כרטיסי המסך שלה לפני מספר שנים וממש לפני ימים ספורים אף ראינו עדות ראשונה לכרטיס מסך High End אותו היא מפתחת בימים אלו ממש. אינטל, לאחר מספר ניסיונות כושלים בעבר בטוחה בעצמה יותר מתמיד, כנראה הודות לעובדה שאת חטיבת כרטיסי המסך שלה מנהל היום Raja Koduri, שכיהן לפני כן כמנהל חטיבת כרטיסי המסך של AMD במשך שנים רבות.

לצד אינטל, חברת Huawei תייצר גם היא כרטיסי מסך אך זו תתמקד בשלב הזה לפחות בכרטיסי מסך לשרתים ליישומי בינה מלאכותית כאשר אין אנו יודעים אם בכוונותיה לפתח כרטיסי מסך לגיימרים בשלב יותר מאוחר. לחברת Huawei יש ניסיון בכל הקשור לבינה מלאכותית ושבבים יעודיים להאצת יישומי בינה מלאכותית אך היא צפויה להיתקל בקשיים רבים לפני שתוכל למכור כרטיסי מסך בארצות הברית ואולי אפילו במדינות רבות אחרות.

גיימינג

Nvidia ו-AMD מייצרות כרטיסי מסך לגיימרים ומציגות מדי שנה כרטיסי מסך חדשים. בשנים האחרונות נראה כי AMD מכוונת יותר לתחום ה-Low-Mid Range ומצליחה לספק פתרונות מעולים במחירים משתלמים. נקודת החוזקה של AMD היא בתחום הקונסולות שאליו NVIDIA בחרה שלא להיכנס מסיבות כאלו ואחרות. בתחום הגיימינג אין ספק שחסרה תחרות בקטגוריית ה-High End ונכון להיום AMD לא מספקת תחרות לדגמי הדגל של NVIDIA. אם כבר מדברים על NVIDIA, נראה כי בשנים האחרונות היא התמקדה בלהביא לשוק טכנולוגיות כדוגמת Real Time Ray Tracing ו-DLSS.

אינטל שמפתחת בימים אלו ממש כרטיסי מסך לגיימינג עד היום ייצרה רק את כרטיסי המסך המובנים במעבדים שלה ואלו סיפקו עד היום ביצועים ירודים. סדרות ה-Intel HD Graphics סיפקו פתרון זול ונחמד למשחקים קלים כמו Minecraft בלבד ולא הצליחו להריץ בצורה חלקה וטובה משחקי AAA. עם הכניסה של אינטל לתחום כרטיסי המסך החיצוניים בשנת 2020 או 2021 אנחנו מלאים תקווה כי היא תצליח לספק ל-NVIDIA תחרות של ממש ואף תתחרה בכרטיסי מסך כמו RTX 2080Ti ולא תסתפק בתחרות על דגמי ה-Mid Range כמו AMD. הגיע הזמן לתחרות שתביא להוזלת מחירים בתחום כרטיסי המסך לגיימרים.

שרתים ובינה מלאכותית

הסיפור של תחום השרתים והבינה המלאכותית מעניין עוד יותר. במשך מספר שנים NVIDIA עובדת בצורה הדוקה אל מול יצרניות שרתים, ספקיות שרתי ענן וחברות רבות בתחומי השרתים והבינה המלאכותית על מנת לבצע אופטימיזציה בין הפלטפורמות של NVIDIA לשרתים, לסביבות העבודה וליישומי הבינה המלאכותית הקיימים בשוק. נכון להיום, ספריות פיתוח רבות כמו TensorFlow ו-PyTorch עוברות כל הזמן אופטימיזציה לכרטיסי המסך של NVIDIA וספקיות שירותי הענן מציעות בעיקר את כרטיסי המסך של NVIDIA.

אפשר לומר ש-AMD פנתה לתחום הבינה המלאכותית מאוחר מידי ולא הציע פתרונות תוכנה בקנה המידה ש-NVIDIA מציעה. מהסיבה הזו וממספר סיבות נוספות, AMD עדיין לא מהווה תחרות של ממש ל-NVIDIA. מאחורי הקלעים, נראה כי אינטל עובדת על פתרונות תוכנה נרחבים כדוגמת oneAPI ו-OpenVINO אשר צפויים להציע אופטימיזציה בין יישומי בינה מלאכותית לבין פתרונות החומרה של אינטל. נזכיר כי גם Huawei עתידה להיכנס כבר השנה (2020) לתחום כרטיסי המסך לשרתים אך המידע שיש בידינו אודות התוכנית האסטרטגית שלה מועט.

הכניסה של אינטל לתחום צפויה להיות רכה יותר מזו של AMD או Huawei שכן מרבית השרתים בעולם כיום כבר מונעים על גבי הטכנולוגיות של אינטל והמעבדים שלה. מעבדי ה-Xeon של אינטל נמצאים אצל כל ספקיות שירותי הענן ומשמשים למגוון עצום של משימות ויישומים. לכן, סביר להניח שלאינטל יהיה קל יותר להרוויח את אמון החברות השונות בתחומי הבינה המלאכותית, הענן והשרתים.

מה הלאה

ייתכן ובעוד מספר חודשים אנחנו כבר נראה כרטיסי מסך ראשונים מבית אינטל ו-Huawei, אולי אפילו בסמוך להשקת הדור הבא של כרטיסי המסך של NVIDIA. רצף ההשקות הללו עשויות "להחיות מחדש" את תחום כרטיסי המסך ולהפוך אותו לתוסס מתמיד. אם נסתכל על הטווח הרחוק, התחרות שבין החברות תוכל להאיץ את הפיתוח של טכנולוגיות עתידיות ומתקדמות ובכך לעצב מחדש בצורה משמעותית את תחום הבינה המלאכותית ואת תחום הגיימינג, וזה עוד מבלי לדבר על יצירת תוכן.

הייתם קונים כרטיס מסך של אינטל או Huawei? ספרו לנו בתגובות.

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות טוני מלינקוביץ'

העורך הראשי של האתר ומתכנת בזמני הפנוי.

ממליצים לכם

חברת TSMC תגבה מחיר גבוה יותר לשבבים שייוצרו בארה"ב ואירופה

בשנים האחרונות האיחוד האירופי וארה"ב מזרימים עשרות מיליארדי דולרים ליצרניות השבבים המובילות מהמזרח במטרה לעודד …

דילוג לתוכן