הדלפת ענק חושפת את ארכיטקטורת Lunar Lake של אינטל למחשבים ניידים

הדלפה משמעותית שעולה לפורום של AnandTech חושפת פרטים רבים ומשמעותיים אודות ארכיטקטורת Lunar Lake של אינטל (Intel) למחשבים ניידים. במסגרת ההדלפה, הועלו לרשת מספר שקופיות של אינטל שמתארות בצורה די מפורטת את הארכיטקטורה של Lunar Lake. מדובר בהדלפה חריגה שאנחנו לא רגילים לראות מאינטל – בוודאי לא חודשים רבים לפני ההשקה.

זיכרון מובנה במעבד

השקופיות שהועלו לרשת מתארות שבבים בשם Lunar Lake MX. השקפים מראים מספר חידושים משמעותיים בארכיטקטורת המעבדים של אינטל. מעבדי Lunar Lake MX יהיו מעבדי אינטל הראשונים שיכללו זיכרון LPDDR5 מובנה. מדובר בתצורה הדומה למעבדי Apple Silicon לטאבלטים ולמחשבי ה-mac. על פי השקפים, מעבדי Lunar Lake MX יגיעו עם עד 32GB של זיכרון RAM בתדר של עד 8,5333Mhz.

השילוב של זיכרון RAM בתוך המעבד יאפשר לחסוך בשטח פיזי על גבי לוח האם של המחשב. בנוסף לכך, המהלך יאפשר Latency נמוך יותר בגישה לזיכרון ושיפור ביצועים בתוכנות ויישומים כבדים רבים. למרות היתרונות לא מדובר בפתרון מושלם שכן שבבי ה-LPDDR5 יהיו מולחמים למעבד ולא ניתן יהיה להחליף או להרחיב את הזיכרון במחשב.

אינטגרציה טובה יותר עם מערכת ההפעלה

בכל מעבד קיימים מספר רכיבים ובקרים מסוג Front End. מדובר ברכיבים שמקבלים ממערכת ההפעלה את הפקודות שהמעבד נדרש לבצע. בנוסף לקבלת הפקודות, רכיבים אלו אחראים לתזמן את ההרצה שלהן וכן גם לבצע פעולות כמו חיזוי הפקודות הבאות שיגיעו למעבד וכדומה.

בהדלפה נטען כי אינטל עובדת יחד עם Microsoft על מספר בקרים חדשים שישפרו את האינטגרציה של המעבד עם מערכת ההפעלה. באינטל ו-Microsoft מתמקדים ברכיבים והבקרים שאחראים לקבוע אילו תוכנות ישתמשו בליבות ה-P-Core ואילו רכיבים ישתמשו בליבות ה-E-Core.

בשלב הזה עוד מוקדם לדעת מה בדיוק עושים הרכיבים החדשים ומה השוני שלהם מהדורות הקודמים. בשקופיות רק רשום כי מדובר ברכיבים שישפרו את היעילות החשמלית של המעבדים. בהמשך סביר להניח שמידע יותר קונקרטי יעלה לרשת.

ליבות עיבוד, NPU וכרטיס מסך חדש

השקופיות מראות כי מעבדי Lunar Lake MX יגיעו עם 4 ליבות מסוג P-Core ו-4 ליבות מסוג E-Core. מדובר בשנמוך ביחס למעבדי Meteor Lake U שצפויים להגיע עם 8 ליבות E-Core (אך רק עם שתי ליבות P-Core). את ההשפעה של השינוי בקונפיגורציית הליבות עוד מוקדם לקבוע.

מעבדי Lunar Lake MX עדיין נמצאים בשלבי פיתוח. בהתאם, הביצועים המדויקים שלהם עדיין לא ידועים ורחוקים מלהיקבע ולהיות סופיים. בימים אלו אינטל עובדת על שיפורים ל-Firmwareים של הרכיבים השונים במעבד ואולי אפילו על שיפורים ברמת הסיליקון והמבנה הפיזי של המעבד.

לצד ליבות העיבוד, השקופיות חושפות כי מעבדי Lunar Lake MX יהיו הראשונים להשתמש בארכיטקטורת כרטיסי המסך Intel Arc Battlemage. מעבדי Lunar Lake MX יכללו עד 8 ליבות של Battlemage. לבסוף, אינטל תשיק עם Lunar Lake MX גם את ה-NPU 4.0 – רכיב בתוך המעבד האחראי על הרצת אלגוריתמי בינה מלאכותית.

טכנולוגיית ייצור וצריכת חשמל

באופן מעניין, בהדלפה נטען כי מעבדי Lunar Lake MX ייוצרו על ידי TSMC בטכנולוגיית TSMC N3B. אינטל בחרה שלא לייצר את מעבדי Lunar Lake MX במפעלים שלה עצמה וזה בהחלט מעלה שאלות רבות. האם אינטל לא בטוחה בטכנולוגיות הייצור שלה גם ב-2024?

באשר לצריכת החשמל, מעבדי Lunar Lake MX יגיעו במספר וריאציות עם צריכת חשמל של בין 8W ל-30W. על פי השקופיות, מעבדים בעלי הספק חשמלי של 8W יוטמעו במחשבים בעלי קירור פאסיבי בלבד וללא מאווררים.

מעוניינים במחשב חדש? מוזמנים להתייעץ בקבוצת הפייסבוק שלנו כאן

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות טוני מלינקוביץ'

העורך הראשי של האתר ומתכנת בזמני הפנוי.

ממליצים לכם

Intel cpu chip raptor lake

אינטל מתייחסת לראשונה לקריסות של מעבדי הדור ה-13 וה-14

בחודשים האחרונים ישנם דיווחים רבים ברשת על חוסר יציבות של מעבדי הדגל של אינטל מסדרת …

דילוג לתוכן