אינטל משיקה את מעבדי הדור ה-14 למחשבים נייחים

ענקית השבבים אינטל (Intel) משיקה היום (ב' – 16/10/23) את משפחת מעבדי Intel® Core™ מהדור ה-14 למחשבים נייחים. המעבדים החדשים מהווים שיפור של הדור הקודם עם תדרים גבוהים יותר, קישוריות טובה יותר ויכולות אוברקלוקינג (overclocking) משופרות. לדברי אינטל הדור החדש מציע שיפור של עד 23% בביצועי גיימינג בהשוואה לדור הקודם.

מה חדש

מעבדי הדור ה-14 משתמשים בארכיטקטורה של הדור הקודם. בהתאם, שם הקוד של דור המעבדים הזה הוא Raptor Lake Refresh. בעוד שאינטל לא הציגה ארכיטקטורת ליבות חדשה, היא כן הציגה שורה של חידושים אחרים.

בקדמת הבמה אינטל שמה את תדרי המעבדים כאשר לראשונה מעבד שהוא אינו מסדרת KS מגיע לתדר עבודה מירבי של 6.0Ghz היישר מהמפעל. דגם הדגל של הסדרה, ה-i9-14900K וה-i9-14900KF יגיעו עם תדר עבודה מירבי של 6.0Ghz ותדר בסיס של 3.2Ghz.

המעבד שזכה לשינויים הרבים ביותר בהשוואה לקודמו הוא ה-i7-14700KF שמגיע כעת עם 8 ליבות מסוג P-Core ו-12 ליבות מסוג E-Core. מדובר בתוספת של 4 ליבות E-Core בהשוואה לדור הקודם. כמו כן, ה-i7-14700K מקבל גם תוספת של 3MB L3 Cache. תדר העבודה המירבי של המעבד הזה יעמוד על 5.6Ghz.

*ביצועי המעבדים. לחצו על מנת להגדיל

ברמת הקישוריות, אינטל הודיעה כי כלל המעבדים שהושקו היום יגיעו תמיכה ב-Wi-Fi 6/6E, תמיכה ב-WiFi 7 וכן גם Bluetooth® 5.3. מעבדים אלו תומכים גם בתקן Thunderbolt 5 המציע רוחב פס של עד 80Gbps.

אינטל חשפה גם כי מעבדי הדור ה-14 יגיעו עם בקר זיכרון משופר. הבקר החדש יתמוך בצורה טובה יותר בזיכרונות DDR5 בקצבי עבודה של 8000MT/s. באינטל גם מציינים כי מעבדי הדור ה-14 ימשיכו לתמוך בזיכרון מסוג DDR4 וזו בשורה חשובה לצרכנים.

לבסוף, אינטל חשפה גם כלי אוברקלוקינג חדש מבוסס בינה מלאכותית (AI). לדברי אינטל הכלי החדש זמין כבר היום בגרסת Preview בתוכנת ה-XTU שלה. בשלב זה הכלי נתמך רק עבור המעבד i9-14900K/F.

Since the introduction of our performance hybrid architecture, Intel has consistently raised the bar for desktop performance. With our Intel Core 14th Generation processors, we’re showing once again why enthusiasts turn to Intel for the best desktop experience available on the market today.”

Roger Chandler, Intel vice president and general manager, Enthusiast PC and Workstation​, Client Computing Group

intel cpu 14th announcement skus
המעבדים שהושקו. קרדיט: דוברות אינטל ישראל *לחצו על מנת להגדיל

מעבדי הדור ה-14

בשלב זה אינטל השיקה שישה מעבדים מהדור ה-14 ורק את דגמי ה-K וה-KF. נזכיר כי גם בשנים קודמות אינטל השיקה תחילה את מעבדי ה-K וה-KF ורק מספר חודשים לאחר מכן את דגמי ה-non K. נזכיר גם כי דגמי ה-K מאפשרים אוברקלוקינג. להערכתנו אינטל תשיק את שאר המעבדים בסדרה בתחילת שנת 2024, אולי בכנס CES.

כפי שניתן לראות בטבלה, השינויים העיקריים בין הדור החדש לדור הנוכחי הוא בעיקר בתדרי המעבדים. אינטל בחרה להשאיר את כמות הליבות וכמות זיכרון ה-Cache זהה לדור הקודם. באופן מעניין, דגמי ה-i7 כן זכו לריענון ולחידושים נחמדים עם הגדלה בכמות ליבות ה-E Core והגדלת זיכרון ה-L3 Cache.

ביצועי המעבדים

לאורך ההשקה אינטל התמקדה בלהשוות את מעבדי הדור ה-14 החדשים לסדרת המעבדים Ryzen 7000 של AMD. אינטל הציגה מספר שקופיות המראות את ביצועי המעבדים בשורה של משחקים וכן גם ביישומי מידול ויצירה של מספר חברות.

לאורך השקופיות אינטל בחרה להציג השוואה מעניינת. אינטל מודה כי ה-i9-14900K לא מצליח לעקוף את ה-Ryzen 9 7950X3D בכל משחק. אינטל אף מראה כי במשחקים כמו Cyberpunk 2077 ו-DOTA 2, ישנו פער ביצועים משמעותי לטובת הצד האדום. יחד עם זאת, באינטל מציגים גם משחקים כמו Starfield ו-Metro Exodus שבהם ה-i9-14900K חזק יותר משמעותית בהשוואה ל-Ryzen 9 7950X3D.

באשר לביצועים בתוכנות יצירת תוכן, אינטל השוותה את ה-i9-14900K ל-Ryzen 9 7950X. לדבריה של אינטל, מעבד הדגל החדש שלה מציג ביצועים הטובים יותר ב-6% עד 14% בשורה של תוכנות ומבחני ביצועים כמו PugetBench After Effects, AutoCAD Catalyst Benchmark C2015 ועוד.

בימים הקרובים נבדוק את המספרים בעצמו ונעלה את הסיקור הרשמי של פלונטר ל-i9-14900K. המספרים יהיו ללא ספק מעניינים.

תאימות, מלאי ומחירים

מעבדי הדור ה-14 שהושקו היום עדיין משתמשים בתושבת LGA1700 כמו הדור ה-13 והדור ה-12. לדברי אינטל, כל לוחות האם המבוססים על ערכות שבבים (Chipset) מסדרות 600 ו-700 ייתמכו במעבדי הדור ה-14 בכפוף לשחרור גרסאות BIOS מתאימות.

היצרניות הגדולות משחררות וישחררו בימים הקרובים עדכוני BIOS המוסיפים ללוחות האם הקיימים תמיכה במעבדי הדור ה-14. נציין כי זהו למעשה דור המעבדים השלישי של אינטל המגיע עם תושבת LGA1700.

מעבדי הדור ה-14 שהושקו היום יהיו זמינים בחנויות ברחבי העולם וגם בארץ החל ממחר (ג' – 17/10/23). נעדכן כאן את הכתבה כאשר יפורסמו המחירים הרשמיים בארץ ובפלונטר.

קרדיט תמונות: דוברות אינטל ישראל

לרכישת מעבדי הדור ה-14 לחצו כאן

מעוניינים במחשב חדש? מוזמנים להתייעץ בקבוצת הפייסבוק שלנו כאן

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות טוני מלינקוביץ'

העורך הראשי של האתר ומתכנת בזמני הפנוי.

ממליצים לכם

Intel cpu chip raptor lake

אינטל מתייחסת לראשונה לקריסות של מעבדי הדור ה-13 וה-14

בחודשים האחרונים ישנם דיווחים רבים ברשת על חוסר יציבות של מעבדי הדגל של אינטל מסדרת …

דילוג לתוכן