amd zen3 launch main

חברת AMD משיקה את סדרת המעבדים Ryzen 5000

חברת AMD משיקה באופן רשמי את ארכיטקטורת המעבדים החדשה Zen3 ואת סדרת המעבדים Ryzen 5000. לדברי AMD, מדובר בשיפור הגדול ביותר שביצעה החברה מאז ההשקה של ארכיטקטורת Zen המקורית.

כאמור, ארכיטקטורת המעבדים החדשה של AMD מהווה את השיפור הגדול ביותר שביצעה AMD מאז ההשקה של Zen. חטיבת המחקר והפיתוח של AMD שזכתה בשנים האחרונות להגדלה משמעותית בתקציב שלה הצליחה להביא שיפור משמעותי בזמני התגובה (Latency) שבתקשורת בין הליבות וכן גם בתקשורת בין הליבות לזיכרון ה-Cache שאגב זכה להגדלה משמעותית. נציין כי צמצום זמני התגובה שבתוך המעבד הוא אחד האתגרים הגדולים ביותר של AMD בשנים האחרונות ונחמד לראות שהם עושים התקדמות משמעותית בתחום הזה.

AMD גם ביצעה שינוי משמעותי לרכיב ה-CCX שכולל כעת שמונה ליבות במקום ארבע ליבות. השינוי הזה הוא אחד הגורמים המרכזיים להקטנת זמני התגובה וכן יש לו תפקיד משמעותי גם בשיפור ביצועי המעבד. לדברי AMD, ארכיטקטורת Zen3 מציעה שיפורי IPC בגובה של 19% ביחס לדור הקודם. מדובר בקפיצת מדרגה משמעותית אשר סוגרת את פער הביצועים שבין אינטל ל-AMD ביישומים רבים הנשענים על ביצועי ליבה בודדת. שיפורי ה-IPC מגיעים כמובן לצד שיפורים בתדרי המעבדים שכעת קרובים מתמיד ל-5Ghz.

המעבדים החדשים

אי אפשר לדבר על השקה של ארכיטקטורת מעבדים מבלי לדבר על מעבדים חדשים. במהלך ההשקה חשפה AMD ארבעה מעבדים חדשים שאמנם לא מציגים שיפור בכמות הליבות אך כן מציגים קפיצת ביצועים ביחס לדור הקודם.

המעבדים החדשים גם לא מציגים קפיצה משמעותית ב-TDP מה שמרשים במיוחד בהתחשב בקפיצת הביצועים שהם צפויים להציג. בצעד מעניין AMD בחרה שלא להציג מעבד בשם Ryzen 7 5700X, אולי כדי למנוע בלבול בינו לבין כרטיס המסך RX 5700XT.

דגםליבות/נימיםTDP

(Watts)

תדרי בסיס ותדרי עבודה

(ב-GHz)

זיכרון Cacheקירור סטוק
AMD Ryzen™ 9 5950X16C/32T105WUp to 4.9 / 3.472MBללא
AMD Ryzen™ 9 5900X12C/24T105WUp to 4.8 / 3.770MBללא
AMD Ryzen™ 7 5800X8C/16T105WUp to 4.7 / 3.836MBללא
AMD Ryzen™ 5 5600X6C/12T65WUp to 4.6 / 3.735MBWraith Stealth
amd rx6000 teaser
מבחני הביצועים לכרטיס המסך החדש. קרדיט: AMD

הצצה לכרטיסי המסך החדשים

בעוד שכרטיסי המסך החדשים של AMD יוכרזו רק בסוף החודש (אוקטובר 2020), AMD סיפקה הצצה לביצועים של אחד הדגמים ברזולוציית 4K על ההגדרות הגבוהות ביותר. לפי מבחני הביצועים שהציגה AMD נראה כי היא תכננה מתחרה ראוי ל-RTX 3080 של אנבידיה (NVIDIA) אך על מנת לקבוע באופן חד משמעי נצטרך לחכות להשקה ולסיקורים שיבואו אחריה. ככה או ככה, אין ספק שחטיבת כרטיסי המסך של AMD עשתה התקדמות משמעותית בשנים האחרונות ואנחנו מקווים כי עם השנים היא תהווה תחרות משמעותית יותר לאנבידיה בתחום ה-High End.

זמינות, מלאי ומחירים

המעבדים החדשים יגיעו לחנויות וללקוחות ב-5/11/2020 כאשר הם קיימים כבר היום באתר החנות שלנו כאן.

מה דעתכם על המעבדים החדשים? ספרו לנו בתגובות.

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות טוני מלינקוביץ'

העורך הראשי של האתר ומתכנת בזמני הפנוי.

ממליצים לכם

Intel cpu chip raptor lake

אינטל מתייחסת לראשונה לקריסות של מעבדי הדור ה-13 וה-14

בחודשים האחרונים ישנם דיווחים רבים ברשת על חוסר יציבות של מעבדי הדגל של אינטל מסדרת …

דילוג לתוכן