סיקור מעבדי Zen 4 – Ryzen 7000

ויהי אור

לפני כמה ימים קיבלתי לידי לוח אם מדגם ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI כי ASUS אוהבים שמות מפוצצים, ביחד עם שלושה מעבדים: Ryzen 5 7600X, Ryzen 7 7700X ו-Ryzen 9 7950X ביחד עם זיכרונות Kingston Fury Beast DDR5 5600MHz CL40 וקירור נוזלי מאת ASUS. יצאתי לחקור מה יש לטכנולוגיה החדשה להציע לצרכן הסופי.

ראשית, יש לדבר על הסוקט עצמו: AM5. לאחר כחמש שנים עם AM4, שהתחיל מהדור הראשון של רייזן (Ryzen) ועד לדור החמישי, AMD סוף סוף החליטה להתקדם הלאה. אחת הבעיות המרכזיות שנתקלנו עם AM4 זה השחרור של המעבד מהסוקט במהלך המשלוח, מה שגרם לכאבי ראש לא קטנים לא פעם. עכשיו עם AM5 והמעבר ל-LGA, אני מאמין שהתקופה הזו מאחורינו.

כמה מילים על הלוח

מדובר בלוח m-ITX בגודל 17 על 17 ס"מ בלבד. על ה-PCB המצומצם הזה, ASUS דחפה מכל טוב. גם חיבוריות WIFI ו-Bluetooth, גם USB מתקדם וגם אחסון Gen5 שאת הסנוניות הראשונות שלו נראה בעוד כמה חודשים. ישנם כמובן ועוד ועוד פיצ'רים נוספים כמצופה מאסוס.

אבל יש גם צד אפל: הקירור של הצ'יפסט קולני מאוד ורק לאחר הגדרה מחדש בתוכנה של ASUS, הוא נרגע כאשר המחשב לא התאמץ. אבל בזמן מאמץ הוא שוב חזר לפעילות מלאה, מה שפגם בחווית השימוש במחשב.

שני פיצ'רים שגרמו לגבה להתרומם היו הוספת לוח PCB עבור ה-SATA, USB וה-Front panel. התוסף הזה עושה רושם שעדין ביותר. מקווה שאף לוח לא יושבת עקב עקירה בטעות.

פיצ'ר נוסף הוא ה-DAC: מכשיר אודיו חיצוני עם שליטה על הווליום ושני חיבורי USB, אחד TYPE A והשני TYPE C. רק דרך ה-TYPE A אפשר לעדכן את הביוס של המחשב ללא מעבד. ה-DAC מוצג בסרטון כאן.

סרטון קצר של לוח האם

כמה מילים על המעבדים

אחד השינויים הגדולים ביחס לדור הקודם, מעבר לשיפור תהליך הייצור, הוא הפינוק בזיכרון Cache רב יותר. ליתר דיוק, זיכרון ה-L2 עלה משלושה לשישה מגה בייט, מה שמאפשר להזרים לליבות עצמן יותר מידע באופן מהיר ונגיש. על השינויים הנוספים של ארכיטקטורת Zen4 החדשה פרטנו כאן.

כמה מילים על הניסיון המעשי עם המערכת

בהתאם לדור הקודם, הימרתי בהתחלה על קירור נוזלי של ASUS בגודל של 240 מ"מ. כבר עם ה-Ryzen 5 7600X המערכת הגיעה למעל 90 מעלות צלס' אצלי בבית, לאחר שבמעבדה ראינו טמפ' של כ-85 מעלות צלס' בסטרס קטן שהרצנו. אז שידרגנו את הקירור ל-360 מ"מ של ASUS גם, ואומנם הוא טיפה חזק יותר, אבל עדיין ראינו 97 מעלות צלס' בזמן המבחנים הכבדים.

בזמן הגיימינג הטמפ' לא עברה את ה-85 מעלות צלס'. יש לציין שהמעבד רץ בסביבה פתוחה, לא בתוך מארז. אם מישהו מתכנן לבנות מערכת בתוך מארז קטן, זה לא יהיה מוצלח עם הדור הזה, בהגדרות סטוק. או לפחות לא עם המעבדים הללו. נכון לעכשיו. כן אפשר להגדיר מצב ECO שמסרס את המעבדים, כך שאפשר להתקין אותם במערכת קטנה.

אגב, השתמשנו בגרסת BIOS מספר 6.13. זוהי הגרסה העדכנית ביותר שהייתה זמינה נכון לרגע ביצוע מבחני הביצועים.

מבחני ביצועים סטטיים

על מנת לנסות להעביר את המידע בצורה נוחה, העלתי את תוצאות המבחנים השונים כתמונות למצגת הזו. בקצרה, במבחנים שנוטים ליצירת תוכן כמו Cinebench, ה-7950X לוקח בפער. באחרים, זה לא כל כך ברור.

ביצועים במשחקים

לשם בדיקת המעבדים, הרצנו שבעה משחקים וקיבלנו מושג לגבי היכולות שלהם. את הגרפים השונים ניתן לראות במצגת שהכנו בלינק למעלה וגם בתוך הכתבה. הגרף מציג את ה-FPS המינימלי, הממוצע והמקסימלי לכל משחק פר מעבד. הרכיבים המעניינים במערכת הינם כרטיס המסך RX 6900XT, קירור AIO 360mm של ASUS, אחסון NVMe Gen4 וספק כוח של 1000W.

מבחינת הגרפים, מה שמעניין בעיקר זה הממוצע והמינימום. כלומר האידיאל הוא לשחק במשחק כך שהמינימום יהיה קרוב לממוצע ושניהם יהיו מעל התדר של המסך. במצב כזה מתקבלת משחקיות חלקה. כמובן בעיקר במשחקים תחרותיים יש עדיפות ל-FPS גבוה. אבל זו תורה שלמה שחורגת מהמקום לפוסט הזה. כאשר בוחרים מעבד/מערכת/מפרט, יש חשיבות לא רק לביצועים, אלא גם לביצועים ביחס למחיר. אין טעם לשלם עוד 1000 ש"ח בשביל תוספת חד ספרתית של אחוזים.

Star Citizen

מדובר במשחק בפיתוח כך שהוא לא בדיוק מייצג משחקים אחרים. נכון להיום האופטימיזציה ב-Star Citizen עדיין לא טובה. הכנסתי את המשחק לבדיקה מתוך עניין אישי בו. מהגרפים עולה כי ה-Ryzen 7 7700X הראה בו את הביצועים הטובים ביותר.

Shadow of the Tomb Raider

גם במשחק הזה ה-Ryzen 7 7700X הפיק את הביצועים הטובים ביותר. יחד עם זאת ההפרשים בין המעבדים שנבדקו הם קטנים ובהתאם לא נראה לי שמישהו ירגיש את ההבדל בין המעבדים.

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege

במשחק הזה ה-Ryzen 5 7600X לקח את הכתר. באופן מעניין ה-Ryzen 7 7700X הפיק FPS מינימלי קצת יותר נמוך ממעבדי Zen4 האחרים שנבדקו.

Horizon Zero Dawn

גם ב-Horizon Zero Dawn ה-Ryzen 5 7600X חוזר למקום הראשון.

Microsoft Flight Simulator

במשחק הזה מתקבלת תמונת מצב שונה. בעוד במשחקים האחרים ראינו הובלה של מעבדי Zen4, כאן ה-i7-12700KF של אינטל הגיע למינימום הגבוה ביותר. המשמעות היא שחווית המשחק עם המעבד הזה היא החלקה ביותר.

Assassin's Creed: Valhalla

גם ב-Assassin's Creed: Valhalla נרשם ניצחון ל-i7-12700KF בבדיקה שלנו. בפער די קטן, ה-i7-12700KF הפיק את ה-FPS המינימלי הגבוה ביותר שאגב היה קרוב ל-FPS הממוצע.

Call of Duty: Cold War

גם ב-Call of Duty: Cold War, ה-i7-12700KF הפיק את הביצועים הטובים ביותר. במשחק הזה אף נרשם פער משמעותי לטובת ה-i7-12700KF ביחס למעבדי Zen4 החדשים.

חלק מהמשחקים הם משחקי עלילה, כך שדגמתי אותם עם מעבדים שונים בשלבים שונים של המשחק ולכן יכולה להיות אי תאימות מסוימת בין מה שמישהו אחר יראה, אבל לא באופן דרסטי. היכן שיכלתי, השתדלתי לשמור על אחידות. לסיכום החלק של הגיימינג, יהיה טוב יותר, לדעתי, ללכת על מעבד אינטל. אולי ה-12600KF ולא 12700KF, מבחינת עלות/תועלת. אם כי המעבד משחק תפקיד שולי, בסך הכל.

לסיכום

דור ה-7000 של Ryzen לפי Zen4 מביא לשולחן כמה וכמה דברים מעניינים, אבל המחיר יחסית גבוה והטמפ' גם כן. הזמן יגיד לגבי היציבות של המערכות. אנחנו מברכים על המעבר ל-AM5 עם הנעילה של המעבד וה-LGA. זה שינוי נהדר מכל בחינה.

אם המערכת מיועדת למשחקים, אפשר להסתפק ב-Ryzen 5 7600X, אבל יכול להיות שה-i5-12600K או i5-12400 יהיו מעניינים יותר, או אפילו ה-i3-12100, כתלות בתקציב. אם המערכת נועדה ליצירת תוכן או שילוב של השניים, ה-Ryzen 9 7950X הוא מפלצת מבחינת מספר הליבות בתדר גבוה. וכמובן מעליו יש את ה-TR4 עם עוד יותר ליבות.

יש לציין כי ה-AM5 דורש DDR5, שמחירו עדיין גבוה יחסית ל-DDR4, אם כי רק כ-150 ש"ח עבור זכרונות די "דומים". בהמשך יצאו לוחות B650 ולוחות A620 שיהיו תקציביים יותר ונוחים לכיס.

מעוניינים להתחדש עם מערכת? מוזמנים ליצור איתנו קשר בשלל האפשרויות העומדות לרשותכם. נשמח לעמוד לשירותכם.

לרכישת מעבדי Zen4 לחצו כאן

לרכישת לוחות אם מסוג X670E לחצו כאן

ניתן להרכיב מערכת שלמה של Ryzen 7000 דרך מערכת הרכבות המפרטים שלנו כאן.

רוב תודות ל-AMD והנציגה שלהם בישראל, חברת CRG, על המעבדים ורוב תודות ל-ASUS על לוח האם.

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות אדם לב ארי

עובד בפלונטר מאז 2016 כטכנאי במעבדה, בשיווק ושירות לקוחות.

ממליצים לכם

חברת TSMC תגבה מחיר גבוה יותר לשבבים שייוצרו בארה"ב ואירופה

בשנים האחרונות האיחוד האירופי וארה"ב מזרימים עשרות מיליארדי דולרים ליצרניות השבבים המובילות מהמזרח במטרה לעודד …

דילוג לתוכן