microchip cpu illustraion

האפיון של תקן PCIe 6.0 הסתיים באופן רשמי

תקן PCIe 4.0 הגיע לשוק רק לפני כשנתיים ותקן PCIe 5.0 רק התחיל להיכנס לשוק וזאת כמובן לאחר שתקן PCIe 3.0 היה בשימוש בתעשייה במשך שנים רבות וארוכות. כעת, ארגון PCI-SIG אשר אחראי על פיתוח תקן ה-PCIe מכריז כי סיים את שלב האפיון של תקן PCIe 6.0.

בדומה להשקה של תקנים קודמים, גם תקן PCIe 6.0 מכפיל את רוחב הפס של קודמו ויעמוד על מקסימום של 64GT/s המתורגמים ל-256GB/s. כמובן שרוחב הפס הזה יינתן רק עבור חיבורים בעלי 16 נתיבי PCIe כאשר חיבורים בעלי כמות קטנה יותר של נתיבים יקבלו רוחב פס נמוך יותר בהתאמה.

בהודעה שפורסמה לעיתונות, ארגון PCI-SIG מציין כי תקן PCIe 6.0 שומר על זמן תגובה נמוך בשילוב רוחב פס גבוה הודות לשימוש ב-Flow Control Unit בגודל קבוע עם אות בתקן PAM4 אשר נמצא בשימוש כיום בזיכרונות מסוג GDDR6X. כמו כן, ה-Flow Control Unit מאפשר ליצור מנגנון תיקון שגיאות יעיל מסוג FEC שהוא כמובן יפעל לצד מנגנון מסוג CRC. שני המנגנונים הללו אמורים להבטיח אמינות בעת העברת המידע בתוך המערכת.

PCIe-6-Slide-Deck_05
רוחב הפס של תקן PCIe 6.0. קרדיט: PCI-SIG

ב-PCI-SIG מציינים גם כי תקן PCIe 6.0 שומר על תאימות מלאה עם כלל תקני ה-PCIe הקודמים, מה שיאפשר שילוב של כרטיסי מסך וכונני אחסון מדורות נוכחיים לפעול גם בפלטפורמות עתידיות שיושקו בעוד מספר שנים.

אם כבר מדברים על פלטפורמות, עדיין לא ברור מתי תקן PCIe 6.0 ייכנס לשימוש על ידי ענקיות השבבים AMD ואינטל (Intel). השתיים עדיין נמצאות בשלבי אימוץ ראשוניים של תקן PCIe 5.0 שאפילו לא הספיק להגיע למעבדי השרתים של החברות.

כמו כן, רוחב הפס הגבוה של תקן PCIe 6.0 צפוי לייקר באופן משמעותי לוחות אם אשר יכללו אותו. דבר דומה מתרחש כיום עם לוחות אם בעלי תקן PCIe 5.0 וכן גם עם לוחות האם הראשונים שכללו את תקן PCIe 4.0.

חשוב גם לזכור שאין עדיין שימוש אמיתי ומהותי לתקני PCIe חדשים בקרב משתמשים ביתיים. נכון להיום גם תקן PCIe 3.0 מספק ביצועים הגבוהים מספיק עבור הרוב המוחלט של המשתמשים. מי שירוויח בעיקר מתקן ה-PCIe 6.0 יהיו חברות העוסקות בתחומי ה-High Performance Computing אשר משוועות לרוחבי פס כמה שיותר גבוהים בכל תקני התקשורת הקיימים כיום.

מעוניינים במחשב חדש? מוזמנים להתייעץ בקבוצת הפייסבוק שלנו כאן

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות טוני מלינקוביץ'

העורך הראשי של האתר ומתכנת בזמני הפנוי.

ממליצים לכם

לא רק מעבדים: אינטל חושפת שלל פיתוחים בכנס המפתחים השנתי שלה

אינטל (Intel) חשפה בכנס המפתחים השנתי שלה בארה"ב את מעבדי Meteor Lake אשר מביאים עימם …

דילוג לתוכן