נמצאה הסיבה לקריסת כרטיסי המסך מסדרת RTX 30

אחרי ההייפ המטורף של סדרת RTX 30, כרטיסי המסך של היצרניות השונות התחילו להגיע אל הלקוחות ואלו היו מופתעים לגלות שבחלק מן המשחקים כרטיסי המסך פשוט קורסים. משתמשים רבים מדווחים כי באופן שלכאורה נראה רנדומלי כרטיס המסך קורס והמחשב עובר ישירות אל שולחן העבודה. יצרניות כרטיסי המסך שמיהרו לבדוק את הבעיה גילו נתון מעניין במיוחד ומידי יום יוצאות הודעות רשמיות מעוד ועוד יצרניות.

לפני שאנחנו רצים לעומק הבעיה, נזכיר כי גם בהשקה של סדרת RTX 20 לפני כשנתיים הייתה תקלה אשר גרמה לקריסה של כרטיסי מסך רבים. במקרה ההוא מדובר היה בשבבי זיכרונות Vram לא איכותיים שגרמו "להתנהגות" חריגה של כרטיסי המסך. אנחנו מקווים שבסדרת RTX 40 היצרניות השונות ישקיעו יותר מאמץ ומשאבים בבדיקות תקינות ואיכות.

הבעיה

משום מה, כאשר כרטיסי המסך הגיעו לתדר הגבוה מ-2.0Ghz הם קרסו וזו בעיה שיכולה להתפרש כבעיית דרייבר, בעיית תוכנה ובמקרה הגרוע מכל – בעיית חומרה. בעוד שתחילה היצרניות והמשתמשים האמינו כי מדובר בבעיה תוכנתית, מסתבר כי מדובר בבעיה חומרתית הקשורה למערך אספקת החשמל לליבה של כרטיס המסך.

על גב כרטיס המסך, ממש מתחת לליבה שלו קיים מערך של קבלים (רכיבים אלקטרוניים) האחראים על סינון רעשים אלקטרוניים ועל אספקת חשמל באופן יציב לליבה. בסדרת ה-RTX 30 משולבים שני סוגים של קבלים. הסוג האחד הוא הסוג הזול יותר שנקרא POSCAP ואילו הסוג השני האיכותי יותר נקרא MLCC. מבדיקה שערכו היצרניות מסתבר כי מערך אספקת חשמל המבוסס על רכיבי POSCAP הוא הגורם לקריסות של כרטיסי המסך שכן רכיבי ה-POSCAPS לא מצליחים לעמוד בדרישות החשמל של סדרת ה-RTX 30.

לעומת זאת, כרטיסי מסך המשלבים במערך החשמלי שלהם רכיבי MLCC לא חווים קריסות שכאלו, לפחות לא מהבדיקה שערכנו. חלק מן החברות אף יצרו מערך אספקת חשמל הכולל רק קבלי MLCC מה שאומר שהסיכוי שהם יקרסו בתדרים הגבוהים הוא אפסי ובנוסף לכך, ככל הנראה יש להם יכולת המהרה (אוברקלוק) מעולה.

יצרניות רבות בחרו לשלב רכיבי POSCAP או להשתמש רק ב-POSCAP מאחר והם זולים יותר ומאפשרים למכור כרטיסי מסך בתגי מחירים נמוכים יותר וכן ייתכן גם כי במסמכים של NVIDIA היה רשום כי מערך של רכיבי POSCAP יספיק לדרישות המינימליות של סדרת RTX 30 אך בשלב זה אין לנו איך לאשר את המידע הזה.

במידה וזה אכן מוזכר במסמכים הפנימיים של NVIDIA חשוב לזכור שלא מדובר בהטעייה, הרי כרטיסי המסך כן מתפקדים בצורה טובה בתדרים ש-NVIDIA קבעה. הבעיה מתחילה עם טכנולוגיית GPU Boost והתדרים הגבוהים שאליהם היצרניות השונות ניסו להגיע. ככה או ככה, משהו בוודאות כשל במערך בדיקות האיכות של כרטיסי המסך.

הפתרון הזמני

נכון מדובר בבעיית חומרה אך למזלנו ניתן לעקוף אותה באמצעות תוכנה. כצעד זמני, ניתן לבצע אנדרקלוק לכרטיס המסך. כלומר, להוריד את התדר שלו בכ-100Mhz דרך תוכנות כמו MSI Afterburner, EVGA Precision X1 ועוד. להערכתנו הורדה של התדר בכ-100Mhz לא תשפיע באופן משמעותי על ביצועי כרטיס המסך אם בכלל. ההשפעה המרכזית תבוא לידי ביטוי בעיקר ביכולות ההמהרה (אוברקלוק) של כרטיס המסך.

מה הלאה

השאלה הקשה ביותר היא מה הלאה והאמת, אין לנו תשובה מלאה לתת. בשלב הראשון, יצרניות כרטיסי המסך ישחררו עדכון Firmware אשר יוריד באופן אוטומטי את התדר לכזה שימנע את הקריסות הפתאומיות. השאלה המהותית יותר היא האם היצרניות יסתפקו בעדכון ה-Firmware או שהן ישחררו גרסאות חדשות לכרטיסי המסך אשר יכללו מערך רכיבים משופר ובמידה וכן, האם מי שרכש כבר כרטיס מסך יוכל לבצע Recall.

חשוב לציין כי הבעיה לא חלה על כל הדגמים וישנם גם דגמים תקינים לחלוטין. את רשימת כרטיסי המסך המלאה ניתן לראות כאן.

לרכישת כרטיסי מסך מסדרת RTX 30 לחצו כאן

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות טוני מלינקוביץ'

העורך הראשי של האתר ומתכנת בזמני הפנוי.

ממליצים לכם

חברת TSMC תגבה מחיר גבוה יותר לשבבים שייוצרו בארה"ב ואירופה

בשנים האחרונות האיחוד האירופי וארה"ב מזרימים עשרות מיליארדי דולרים ליצרניות השבבים המובילות מהמזרח במטרה לעודד …

דילוג לתוכן