אפל עוברת למעבדי ARM – מה זה אומר לצרכן הסופי?

במהלך כנס WWDC2020 שהתקיים אמש, הכריזה אפל כי היא נוטשת את מעבדיה של אינטל וכי היא תפתח מעבדי ARM באופן עצמאי. החברה אף הציגה את התוכנית שלה לפיה בתוך שנתיים, כלל המחשבים של אפל יבוססו על מעבדי ARM.

למי שלא מכיר את ARM והטכנולוגיות שלה, חברת ARM מפתחת קניין רוחני (IP) של שבבי עיבוד. במילים פשוטות, ARM מפתחת ארכיטקטורת של שבבי עיבוד שאותן יצרניות חומרה יכולות לקנות ולהתאים לצרכים שלהן. עד לא מזמן, מעבדים המבוססים על הטכנולוגיות של ARM היו זמינים רק בטלפונים, במעבדים של חברות כמו Qualcomm ו-Apple. בשנים האחרונות לעומת זאת, המעבדים של ARM מגיעים לנתחי שוק חדשים, החל מפתרונות מחשוב קצה (חיישנים, ערים חכמות וכדומה) וכעת גם במחשבים ובשרתים.

המעבדים של ARM שונים מאלו של אינטל (Intel) ו-AMD. בעוד שהמעבדים של אינטל ו-AMD מתבססים על סט הפקודות הוותיק X86, המעבדים של ARM מתבססים על סט פקודות משלהם. בעוד שמצד אחד X86 מאוד וותיק ורוב התוכנות ומערכות ההפעלה מבוססות עליה, הוותק שלו מהווה גם חיסרון. X86 מכיל לא מעט חלקים ישנים בתוכו, כאלו הפוגעים ביעיליות המעבדים ואף לא שימושיים. ARM לעומת זאת, חדשה יותר וכן לא מכילה המון חלקים מיושנים והודות לאופן העובדה של ARM, יצרניות כמו Apple יכולות להתאים את שבבי העיבוד בצורה הטובה ביותר למוצר.

כפי שהזכרנו בתחילת הכתבה, זו לא הפעם הראשונה בה Apple חוברת ל-ARM לצורך פיתוח מעבדים. כל סדרת ה-Iphone של Apple מבוססת על מעבדים הנשענים על הטכנולוגיות של ARM והודות למודל העסקי של ARM, חברת Apple מסוגלת ליצור שבבים המתאימים בצורה הטובה ביותר לטלפונים שלה וכן גם ליצור אופטימיזציה ברמה גבוהה במיוחד בין התוכנה לחומרה. כך, המעבדים של Apple מצליחים להשיג ציונים גבוהים במבחני הביצועים השונים, לגרום לחווית שימוש חלקה ולמנוע פגיעה בביצועים לאורך זמן.

כעת, עם המעבר ממעבדי אינטל למעבדי ARM, חברת Apple תוכל לעשות דבר דומה גם במחשבים שלה ולייצר שבבים המותאמים בצורה הטובה ביותר למחשבים וכן גם לקחת את האופטימיזציה שבין החומרה למערכת ההפעלה של Apple לרמה אחרת לגמרי. התוצאה של המהלך הזה יכולה להיות קפיצת מדרגה בכל הקשור לביצועים וכן גם הקלה משמעותית בפיתוח אפליקציות ותוכנות ל-Eco System של Apple, הרי המפתחים לא יצטרכו יותר להתאים את הקוד שלהם לכמה סוגי מעבדים.

במידה והכל יילך כשורה, אולי אפילו נראה מחשבים חדשים מבית Apple המבוססים על מעבדי ARM כבר במהלך שנת 2020. אם וכאשר המהלך יקרה, אני מאמין שנוכל לראות קפיצת מדרגה משמעותית בביצועי המחשבים – בעיקר כאשר מסתכלים על ביצועים לאורך זמן.

למי מכם שעולה השאלה לגבי מבחר התוכנות שיהיו זמינות במחשבים עם המעבדים החדשים, ל-Apple הייתה תשובה מושלמת בהשקה. תמיכה רשמית לתוכנות Adobe ול-Final Cut כבר הוכרזה באופן רשמי ובמקביל Apple גם השיקה כלים אשר יאפשרו למפתחי האפליקציות להתאים את המוצרים שלהם למעבדים החדשים בזמני שיא.

תגובות פייסבוק
מוזמנים להצטרף לערוץ שלנו PlonterTV

אודות טוני מלינקוביץ'

העורך הראשי של האתר ומתכנת בזמני הפנוי.

ממליצים לכם

חברת TSMC תגבה מחיר גבוה יותר לשבבים שייוצרו בארה"ב ואירופה

בשנים האחרונות האיחוד האירופי וארה"ב מזרימים עשרות מיליארדי דולרים ליצרניות השבבים המובילות מהמזרח במטרה לעודד …

דילוג לתוכן